על הכלה שמפחדת להיכנס לחופתה (מועדי המקדש ליום כ"א אייר)
בתרגיל הקודם תיארנו את האירוע ההיסטורי של כיבוש הר הבית במלחמת ששת הימים, מנקודת מבט של "הציונות המקדשית". כלומר, כחלק מהתקווה בת שנות אלפיים
"כפה עליהם ירושלים כגיגית" (מועדי המקדש ליום כ' אייר)
אנו נמצאים בסדרת הכנה לקראת יום שחרור ירושלים, ובתרגיל הקודם פרסנו את הרקע למלחמת ששת הימים. כפי שראינו האוירה לפני המלחמה היתה מאוד מתוחה
לנווט בהיסטוריה באמצעות מפת הגאולה – הכנה ליום שחרור ירושלים (מועדי המקדש ליום י"ט אייר)
אנו מתחילים היום לעסוק במועד הכי "צעיר" במעגל השנה, אבל לפחות עבורי ברמה האישית – זהו המועד הכי מרגש ומיוחד: יום שחרור ירושלים. בסדרה
10 סיבות למה לחגוג את ל"ג בעומר (מועדי המקדש ליום י"ח אייר)
אנו נמצאים ביום ל"ג בעומר, וזו הזדמנות להתבונן על דמותו של ר' שמעון בר יוחאי, בהקשר לאירועים שראינו לאורך הסדרה כולה. המרד הוכרע, עולם
כיצד נהרג הגיבור הבלתי מנוצח? (מועדי המקדש ליום ט"ז אייר)
אז סקרנו בקווים מאוד כלליים את השתלשלות מרד בר כוכבא אשר שיאו כנראה בכיבוש ירושלים, וסופו במצור ארוך על העיר ביתר עד לחורבנה הטרגי,
ל"ג בעומר – חג יסוד המקדש? (מועדי המקדש ליום ט"ו אייר)
ראינו את הרקע ההיסטורי והרוחני של מרד בר כוכבא, וראינו שמהרגע הראשון נוצרה מחלוקת ברורה בין התומכים למתנגדים, מחלוקת שלמעשה ממשיכה עד ימינו אנו…
למי מגיעה הזדמנות נוספת? על פסח שני בבית מקדש של מעלה (מועדי המקדש ליום י"ד אייר)
היום י"ד באייר הוא יום פסח שני. בע"ה כאשר ייבנה בית המקדש, ביום זה יגיעו לבית המקדש כל מי שלא יכלו להקריב פסח בזמנו
מבחן הקבלה של מלך המשיח (מועדי המקדש ליום י"ג אייר)
בתרגיל הקודם ראינו את התשתית הרוחנית שעמדה בבסיס מרד בר כוכבא: הקביעה של ר' עקיבא ש"בר כוסבא" הוא בעצם "בן הכוכב" (בר כוכבא) אשר
הרוח החיה מאחורי בר כוכבא (מועדי המקדש ליום י"ב אייר)
אז בתרגיל הקודם ראינו את הרקע ההיסטורי למרד בר כוכבא, שבסופו של דבר מתנקז לנקודה אחת – המקדש. הרומאים ביקשו לייאש את עם ישראל
מה כבר יכול לגרום ליהודים למרוד… שוב ושוב?!!! (מועדי המקדש ליום י"א אייר)
אנו מתחילים היום את הצלילה לתוך אחד האירועים הדרמטיים בתולדות עם ישראל, מרד בר כוכבא, כאשר השאלות העיקריות עליהן נחפש תשובה הן – האם
על הניסיון לבנות את בית המקדש השלישי (או שזה היה הרביעי?..) (מועדי המקדש ליום י' אייר)
בתרגיל הקודם התבוננו על חודש אייר, "חודש העומר", שבליבו יש את החג המיסתורי ל"ג בעומר. התחלנו לחשוף את הקשר המפתיע של החודש הזה לבית
מהו החודש שבו מניחים את היסודות לבית המקדש? (מועדי המקדש ליום ט' אייר)
אנחנו בתחילתה של הסדרה שמטרתה לפזר מעט מערפל של "חג המיסתורין" – ל"ג בעומר. ראינו שזהו החג היחיד שנקרא על שם ספירת העומר שהיא
על החג המסתורי ביותר במעגל השנה – ל"ג בעומר (מועדי המקדש ליום ח' אייר)
אנחנו מתקרבים לחג המסתורי ביותר במעגל השנה – ל"ג בעומר. החג הזה כל כך מסתורי, שלא ברור בכלל מהו… כן אנחנו רואים מנהג, בעיקר
"מגילת העצמאות" האלטרנטיבית של הנביא ישעיהו (מועדי המקדש ליום ז' אייר)
אנחנו נמצאים בתרגיל המסכם את הסדרה שעסקה ביום העצמאות, ואת התרגיל הזה נקדיש להתבוננות ב"הפטרה" אותה נהוג לקרוא ביום העצמאות. ראשית יש לדעת שלא
ו' אייר – יום העצמאות האמיתי (מועדי המקדש ליום ו' אייר)
בחלק גדול מהשנים, יום העצמאות נדחה ליום ו' באייר, אך היום אנו נגלה שזהו למעשה התאריך האמיתי של יום העצמאות! מדוע? לאחר מלחמת העולם
האם יש מקור כלשהו למנהג ה"מנגל" הרווח ביום העצמאות? (מועדי המקדש ליום ה' אייר)
יום העצמאות, יום ה' באייר, הוא יום הכרזת מדינת ישראל. אבל מהי המשמעות הרוחנית של ההכרזה הזו ומדוע יש לציין ולחגוג אותה? בשבת חול
על מה חושבים בצפירה ביום הזיכרון? (מועדי המקדש ליום ד' אייר)
יום ד' באייר נקבע כיום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ופעולות האיבה. אמנם ברוב השנים יום זה יוקדם ביום או יומיים או יידחה ביום, אך
מדוע הכפירה היתה שלב הכרחי בתהליך הגאולה? (מועדי המקדש ליום ג' אייר)
בתרגיל הקודם ראינו את המעבר מ"השופר הגדול" ל"שופר הבינוני", מתנועת "הציונות המקדשית" ל"תנועה הציונית" ה"טבעית" כמי שמובילה את תהליך החזרה לארץ ישראל. יש לדעת
החלום המשיחי הסודי של בנימין זאב הרצל (מועדי המקדש ליום ב' אייר)
בתרגיל הקודם ראינו כיצד הרעיון שכינינו "הציונות המקדשית" הופיע במציאות דרך רבנים, ספרים ויוזמות שונות שכולם קראו לעלות לארץ ישראל, לכונן בה יישוב עברי
על הניסיונות לקדם בפועל את רעיון ה"ציונות המקדשית" ומדוע הם הצליחו חלקית? (מועדי המקדש ליום א' אייר)
בתרגיל הקודם ראינו את הדרשה של הרב קוק שבה הוא הגדיר שלושה סוגים של "תקיעות שופר" כאשר הכוונה היא להתעוררות לשיבה אל הארץ והתחלת
כיצד יש להתייחס ל"תנועה הציונית" אשר התנתקה מחזון "הציונות המקדשית"? (מועדי המקדש ליום ל' ניסן)
בתרגיל הקודם הנחנו מושג חדש – "ציונות מקדשית", אשר בעצם מבטא את החזון העתיק והמסורתי של עם ישראל לשוב לארץ ישראל, להקים בה ריבונות
נעים להכיר: "ציונות מקדשית" (מועדי המקדש ליום כ"ט ניסן)
אנחנו מתחילים את הסדרה שתעסוק בהכנה ליום העצמאות, כחלק מהסדרה הגדולה שעוסקת בתקופת ספירת העומר. כבר ראינו שחצות הלילה של פסח הוא רגע הלידה
אז מדוע חל יום הזיכרון לשואה דווקא בסוף חודש ניסן? (מועדי המקדש ליום כ"ח ניסן)
לאחר שנגענו על קצה המזלג בשאלת מהות השואה והקשר למקדש, ניגע בשאלה השניה – מדוע דווקא כ"ז ניסן? לאחר שהוקמה המדינה עלה רצון לעצב
על מה לחשוב בזמן הצפירה ביום השואה? (מועדי המקדש ליום כ"ז ניסן)
בתרגיל הקודם שאלנו על הקשר בין השואה לבין בית המקדש, וראינו שמדובר בתופעה שאמנם לא ניתן להסביר אותה אך ניתן להבין שהיא חלק מהתהליכים
האם יש קשר בין השואה לבין בית המקדש? (מועדי המקדש ליום כ"ו ניסן)
ברוב השנים מציינים את יום הזיכרון לשואה ולגבורה ביום כ"ז ניסן. אך לעיתים הוא מאוחר ביום ולעיתים מוקדם ביום. במבט ראשון עולה שאלה האם
כיצד שני ההסברים ההפוכים לספירת העומר מתחברים יחד, וכיצד זה קשור לאדם שמיזם זה מוקדש לזכרו? (מועדי המקדש ליום כ"ה ניסן)
על פי פשט פסוקי התורה, מצוות ספירת העומר נוהגת דווקא בארץ ישראל כאשר "קוצרים את קצירה" (כמובן להלכה סופרים בברכה גם בחוץ לארץ). על
מה זה "חמסין" וכיצד הוא קשור לספירת העומר (מועדי המקדש ליום כ"ד ניסן)
בתרגיל הקודם ראינו שספירת העומר היא למעשה תקופת החיבור בין פסח לשבועות, בין ביכורי השעורה אותם מביאים למקדש כ"מנחת העומר", לביכורי החיטה אותם מביאים
בין פסח לשבועות צומחת לה החיטה ולא רק היא (מועדי המקדש ליום כ"ג ניסן)
אנו מתחילים היום סדרה שתעסוק בתקופה הכל כך מיוחדת שבין פסח לשבועות. נגענו בעניין בקצרה בתרגיל של מוצאי חג ראשון של פסח שעסק במנחת
היום נציין את "אסרו חג"… אבל מה זה בכלל אומר ולמה זה חשוב? (מועדי המקדש ליום כ"ב ניסן)
מה העניין של יום אסרו-חג שאותו אנו מציינים היום, ביום שאחרי פסח כמו גם ביום שאחרי סוכות ושבועות? זו שאלה ששאלתי את עצמי הרבה
המימונה – חג האמונה (מועדי המקדש ליום כ"א ניסן)
הלילה מסתיים שביעי של פסח, ומתחיל יום "אסרו חג" אשר עליו ועל ההקשר המקדשי שלו נדבר מחר. אך את הערב הזה נקדיש לחג האמונה,
מה הקשר בין שביעי של פסח לבית המקדש?? (מועדי המקדש ליום כ' ניסן)
בני ישראל מגיעים בלילה השביעי ליציאתם ממצרים לשפת ים סוף ובעקבות מהלך האמונה ומסירות הנפש שלהם, הם זוכים לקרוע את הים ולראות את פרעה
האם צריך רישיון מאומות העולם בשביל תהליך הגאולה, או אולי דווקא להיפך? (מועדי המקדש ליום י"ט ניסן)
בשביעי של פסח אנו נקרא בתורה את סיפור קריעת ים סוף, המתחיל בכך שהקב"ה נמנע מלהוביל את עם ישראל לארץ ישראל בדרך הקצרה, הנקראת
הסיפור הלא ידוע על יציאת מצרים המוקדמת, והקשר להפטרת שבת חול המועד (מועדי המקדש ליום י"ח ניסן)
לאחר שהתייחסנו למנהג לקרוא את שיר השירים בשבת חול המועד פסח, ניגע היום בהפטרה לשבת חול המועד ודרכה נתחיל את הלימוד וההכנה לשביעי של
מדוע נהוג לקרוא את מגילת שיר השירים בפסח? (מועדי המקדש ליום י"ז ניסן)
את התרגיל היום נקדיש למגילת שיר השירים והקשר שלה אל חג הפסח וכמובן לבית המקדש. כידוע יש מנהג לקרוא את המגילה בסיום ליל הסדר,
חול המועד במקדש, בימינו ובעתיד (מועדי המקדש ליום ט"ז ניסן)
בדמיוננו, אנחנו עדין בירושלים הבנויה, חוסים בצילו של בית המקדש השלישי. כזכור, ביום י"ד שחטנו את קרבן הפסח ובלילה עשינו את הסדר יחד עם
תכל'ס: טיפים לעריכת ליל סדר בתודעה מקדשית (מועדי המקדש ליום י"ד ניסן)
בתרגילים הקודמים הארכנו בתיאור סיפורי-דימיוני של ליל הסדר המלווה באכילת קרבן הפסח. אם לא נזכה לכך בפועל, נוכל לכל הפחות לזכור ולהזכיר לכל הנוכחים
כיצד נספור את ספירת העומר בלי לשכוח? (מועדי המקדש למוצאי ט"ו ניסן)
לאחר ההארה העצומה של יום הפסח ויום טוב הראשון של חג המצות, אנו מגיעים הלילה לזמן גדול ומיוחד – ליל הקרבת מנחת העומר, ותחילת
מדוע פוטרים את הבכורות מתענית באמצעות סעודת סיום מסכת? (מועדי המקדש ליום י"ג ניסן)
עם סיום הסדרה העוסקת בהכנה לחג הפסח ולחג המצות, אנו מתקרבים אל היום הגדול. גם אם חלילה לא נזכה להיות מחר בירושלים ולהקריב את
כיצד נוכל להפוך את החלום על קרבן הפסח למציאות? (מועדי המקדש ליום י"ב ניסן)
לאחר ש"המראנו" על כנפי הדימיון אל ירושלים הבנויה ועברנו את כל תהליך הקרבת הפסח עד עשית ליל הסדר "כסדר" וסיום בשירת ההלל ההמונית על
ה"קולולם" הגדול מכולם (מועדי המקדש ליום י"א ניסן)
לאחר ששתינו את הכוס השניה אותה החזקנו לאורך כל אמירת המגיד, הגיע הזמן לתפקיד השני של הפה בערב הזה… "כעת ניגש למצוות האכילה. בשנים
בימים ההם בזמן הזה (מועדי המקדש ליום י' ניסן)
אנו מסיימים את הדרשות על פסוקי ה"המגיד" עם הפסוק "וַיְבִאֵנוּ אֶל הַמָּקוֹם הַזֶּה, וַיִּתֶּן לָנוּ אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת, אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ" ובאופן טבעי
מה נשתנה הלילה הזה? (מועדי המקדש ליום ט' ניסן)
בירידה מהר הבית לכיוון "יער האוהלים" מקדם את פנינו הריח העוצמתי של קרבנות הפסח הנצלים בתנורים המיוחדים. "וואו, אני כל כך רעב," אומר אחד
חבורת החבורות (מועדי המקדש ליום ח' ניסן)
אנו יוצאים משערי הר הבית, נושאים בסלים מיוחדים את הבשר המיועד לקרבן הפסח וקרבן החגיגה. אנחנו מגיעים לאוהל הגדול כאשר השמש כבר נוטה לכיוון
"רוצה לשחוט בעצמך או למנות אותי לשליח?" שאל הכהן (מועדי המקדש ליום ז' ניסן)
אנו ממשיכים את המסע בכח הדימיון אל "ירושלים הבנויה". בתרגיל הקודם חווינו את הקרבת קרבן התמיד של בין הערבים, וכעת תקיעת החצוצרות מודיעה על
במקום לדקלם נדמיין: כיצד תיראה "השנה הבאה" בירושלים הבנויה?? (מועדי המקדש ליום ו' ניסן)
אנחנו מתקדמים על ציר הזמן. לאחר שנטהרנו באפר הפרה האדומה והתמנינו על שה לקרבן הפסח כחלק מחבורה, ובכך הסכמנו וביקשנו להפוך להיות חלק מהכלל
הביס שיוצר את קסם ההתכללות של פסח (מועדי המקדש ליום ה' ניסן)
אנו ממשיכים לעקוב אחרי תהליך ההתכללות (הפיכה לחלק מכלל) שמתרחש עם קרבן הפסח. ראינו את עיקרון המינוי לקרבן פסח שהופך אותי מיחיד לחבורה ומבטא
איך הופכים להיות "כאיש אחד"? (מועדי המקדש ליום ד' ניסן)
אנו נמצאים בתהליך הלימוד וההתבוננות על ההכנות המעשיות לקראת הקרבת קרבן הפסח, הן ברמה הנשמתית בבית מקדש של מעלה, והן ברמה המעשית גופנית לכשהדבר
מתכוננים להקריב את הפסח עוד השנה – הלכה למעשה! (מועדי המקדש ליום ג' ניסן)
לאחר שעסקנו בנושא ההיטהרות לקראת הקרבת הפסח באמצעות התבוננות בפרשת פרה, וכן ראינו את היסודות של קרבן פסח באמצעות התבוננות על פסוקי פרשת "החודש"
הקשר בין הפטרת שבת החודש לפסח מצרים?? (מועדי המקדש ליום ב' ניסן)
אנו נמשיך היום את ההתבוננות בהפטרת פרשת החודש, אותה התחלנו אתמול. כפי שראינו בלימוד לקראת פורים, תהליך הגאולה של עם ישראל מגלות בבל היה
כיצד הפטרת "שבת החודש" מאירה באור חדש את היום הזה – ראש חודש ניסן? (מועדי המקדש ליום א' ניסן)
סיימנו את ההתבוננות ב"פרשת החודש", וכעת נתבונן בהפטרה המיוחדת לשבת זו. זוהי הפטרה מיוחדת שפותחת באירוע שיתרחש בבית המקדש השלישי בתאריך שחל היום –
לסיום וסיכום התמונה הגדולה של פרשיית החודש – כך נראתה ממצרים ממעוף הציפור (מועדי המקדש ליום כ"ט אדר)
אנו מתקרבים לסיום לימוד "פרשיית החודש". לאחר שראינו את יום "חג הפסח" שהוא בזמן שאינו יום ולא לילה, ואת "חג המצות" בן שבעת הימים
מה רע במחמצת עתיקה ומשובחת? (מועדי המקדש ליום כ"ח אדר)
לאחר שצללנו לחלק הראשון של פרשיית "החודש" שבו מפורטות הלכות "פסח מצרים", אנו עוברים לחלק השני של הפרשיה המתאר את הציווי לעשות את *חג
הזמן שהוא לא ביום לא בלילה (מועדי המקדש ליום כ"ז אדר)
במהלך השבוע וחצי האחרונים זכינו להעמיק ב"פרשיית החודש" בפסוקים המתארים את מה שנקרא "פסח מצרים", כלומר הציווי לבני ישראל לעשות את הפסח בעת יציאת
כיצד קרבן הפסח הגן על עם ישראל בעת מכת בכורות? (מועדי המקדש ליום כ"ו אדר)
ברגע הלידה של עם ישראל מתגלה העוצמה האמיתית והמלאה של סגולת ישראל, הקדושה האלוקית הטבועה בעם ישראל מעצם קיומו, בלי קשר למעשים או לבחירות
זה נשמע הדבר הרחוק ביותר אבל באמת זה נמצא בתוך כל אחד מאיתנו (מועדי המקדש ליום כ"ה אדר)
בתרגיל הקודם למדנו על ההבדל בין קודשי קודשים בהם הבשר שייך למזבח (כדוגמת קרבן עולה) לבין קודשים קלים בהם הבשר שייך לבעלים (כדוגמת קרבן
זוהי ההגדרה הבסיסית והחשובה ביותר בעולם הקרבנות, מעניין איך היא קשורה אלינו? (מועדי המקדש ליום כ"ד אדר)
ראינו שבני ישראל מצווים לקחת שה, לשמור אותו במשך ארבעה ימים ולשחוט ביום י"ד ניסן. הסברנו שהשחיטה יוצרת פיצול בין הדם של הקרבן לבין
אז איפה במצרים היה מזבח כדי להקריב עליו את הפסח?? (מועדי המקדש ליום כ"ג אדר)
אנו נמצאים בליבו של לימוד הפרשיה הראשונה בתורה בה עם ישראל נצטווה על מצוות קרבן הפסח. באמצעות לימוד הפסוקים אנו מתוודעים ליסודות חשובים בעולם
"פתאום קם עם ומתחיל ללכת?" (מועדי המקדש ליום כ"ב אדר)
ראינו שרגע לפני שבני ישראל יוצאים ממצרים הם מקבלים ציווי – לקחת שה בי' בניסן. מה עושים איתו? נמשיך בלימוד הפרשית החודש: ו וְהָיָה
למה הפסח צריך להיות דווקא שה תמים בן שנה? (מועדי המקדש ליום כ"א אדר)
אנו ממשיכים בלימוד על קרבן הפסח. בתרגיל הקודם סיימנו עם התובנה שהיחידה הבסיסית בעם ישראל היא המשפחה ולא האדם הבודד, ושאלנו מה קורה אם
איך אפשר להקריב קרבן בלי בית מקדש?? מתחילים לצלול לעולם המופלא של קרבן הפסח (מועדי המקדש ליום כ' אדר)
אנו נמצאים בתוך 30 הימים שבין פורים לפסח, ימים שבהם בזמן שבית המקדש בנוי, הם מוקדשים להיערכות והכנות לאירוע המרכזי של השנה – הקרבת
כיצד להוציא את הגלות וסיבותיה מהלב של עם ישראל? התבוננות בהפטרת פרשת פרה (מועדי המקדש ליום י"ט אדר)
לסיום ההתבוננות בפרשת שבת פרה אותה אנו קוראים אחרי פורים ולפני שבת "החודש", נתבונן בהפטרה לשבת זו. ההפטרה היא חלק מרצף הפטרות מסוף ספר
כיצד הפרה האדומה קשורה אל המקדש ומאפשרת את הכניסה אליו? (מועדי המקדש ליום י"ח אדר)
עד כה ראינו את עיקרון "ניצחון המוות" של הפרה האדומה, שמביאה איתה לעולם את "טל תחיית המתים" שמסוגל להתמודד עם המוות וטומאתו שהינו "מחלה"
כיצד פרה מסוגלת להתמודד עם נחש? (מועדי המקדש ליום י"ז אדר)
כחלק מההכנה לפסח המתקרב התחלנו לעסוק בנושא ההיטהרות מטומאת המת באמצעות אפר הפרה האדומה. ראינו שהמוות הוא תוצאה של "טעות אנוש" (האכילה מעץ הדעת),
מתי נברא המוות וכיצד זה קשור להכנות לפסח המתקרב? (מועדי המקדש ליום ט"ז אדר)
כיום, כאשר פורים חולף ומתחילים להרגיש את פסח באויר, אנו ישר מתחילים לחשוב על לנקות את הבית מחמץ, וזו תנועה מאוד טבעית של התחדשות
שושן פורים או פורים דירושלים? (מועדי המקדש ליום ט"ו אדר)
יום שושן פורים הוא פלא גדול. בכל הארץ (והעולם) המולת פורים שככה וזהו יום רגיל, ואילו בירושלים אתמול היה יום רגיל לחלוטין והיום זהו
איך לנצח את עמלק גם כיום, והצעה מעשית ליום פורים (מועדי המקדש ליום י"ד אדר)
היום, י"ד באדר, יום פורים (למעט בירושלים, על כך נדבר מחר). יש משהו מעט מוזר בכך שאנו חוגגים את החג לא ביום שבו אירע
תענית אסתר – מדוע דווקא היום ואיזו משמעות נוכל לצקת לצום? (מועדי המקדש ליום י"ג אדר)
פתחנו את ההתבוננות לקראת פורים בשאלה האם מגילת אסתר היא "מגילת הגלות" או "מגילת המקדש". באמצעות הבאת ההקשר ההיסטורי-תנ"כי כפי שעולה מהספרים האחרים בתנ"ך,
הם ציפו שהוא יעשה זאת שוב, אבל בן המלכה הפתיע (מועדי המקדש ליום י"ב אדר)
בתרגיל הקודם ראינו שהמניעה היחידה שעצרה את ההזדמנות להמליך את זרובבל ואסתר למלכי יהודה שמביאים את בשורת המקדש לעולם כולו, היתה המניעה הפנימית המנטלית
הסיום המפתיע של המגילה והסיפור שלא נגמר (מועדי המקדש ליום י"א אדר)
הודעה חשובה בנוגע ל"זכר למחצית השקל" בסיום התרגיל אנו מתקרבים לחג הפורים ואיתו לקראת סיום המגילה, על אף שנגענו ממש רק בקצה הקרחון של
מדוע מרדכי ציווה על היהודים לבזוז את השלל והאם הם עשו זאת? (מועדי המקדש ליום י' אדר)
נפתח את התרגיל היום בחידה: כמה זמן עבר מרגע שפורסמה הגזירה הנוראה על השמדת כל עם ישראל ביום אחד, עד לרגע שבו נתלה המן
הקשר האקטואלי בין פורים לבין שמחת תורה תשפ"ד (מועדי המקדש ליום ח' אדר)
בזמן מגילת אסתר עם ישראל נמצא במצב בינים. מצד אחד רובו של עם ישראל שקוע ואחוז בחשכת הגלות, נהנה מסעודת אחשורוש ונאלץ לראות את
מה גורם למלך העולם להשתכר במשך 187 ימים??? (מועדי המקדש ליום ז' אדר)
לאחר הקדמת הרקע "המקדשי" למגילת אסתר, אנו נכנסים להתבונן על האירועים המרכזיים במגילה באמצעות המשקפיים "המקדשיות". כאמור, לא נעבור פסוק פסוק אלא ניגע רק
חלומות זה דבר שקשה להיפרד ממנו, גם כשצריך להפוך אותו למציאות (מועדי המקדש ליום ו' אדר)
סיימנו את התרגיל הקודם עם מעין "חידה" – כמה יהודים נענו להצהרת כורש וקמו ויצאו מתוך גלות בבל? התשובה מופיעה בפרק ב בספר עזרא
"בצאת ישראל… מבבל!" (מועדי המקדש ליום ה' אדר)
בתרגיל הקודם ראינו שלא רק עונשים ואירועים קשים מסתתרים מאחורי אירועים שנראים טבעיים ואנושיים מבחינה היסטורית, גם תהליכים גאוליים כמו היציאה מגלות בבל –
הנבואה על המשיח שיבנה את בית המקדש שהתגשמה לאחר 200 שנה (מועדי המקדש ליום ד' אדר)
ראינו שדריווש המדי וחתנו-שותפו כורש הפרסי, תופסים את כסאו של בלשצאר מלך בבל, אך לא עוברות שנים רבות ודריווש נפטר ומעביר את מלכותו לכורש,
היד, הקיר והכתובת (מועדי המקדש ליום ג' אדר)
בתרגיל הקודם התחלנו להרכיב את "פרופיל האישיות" של מרדכי היהודי. ראינו שהוא הוגלה בגלות "החרש והמסגר" בה הוגלתה האליטה הרוחנית והכלכלית של ירושלים וממלכת
אז מי אתה באמת מרדכי היהודי, ומה הקשר לנבואת ירמיהו שעומדת מאחורי עלילת פורים? (מועדי המקדש ליום ב' אדר)
אנחנו יוצאים למסע חשיפת הסיפור האמיתי שמאחורי המסכה של מגילת אסתר. ראינו בתרגיל הקודם שאחשורוש מוזכר בתור המלך שבתקופתו הוקפאה בניית המקדש. היום נתחיל
איך לפענח את הצופן הסודי של מגילת אסתר (מועדי המקדש ליום א' אדר)
במבט ראשון נדמה שאם יש חג אחד שאין לו קשר למקדש – הרי זה פורים. מגילת אסתר מתרחשת כולה בשושן הבירה, בזמן שהיהודים נמצאים
מהו פגם הלבנה וכיצד הוא יתוקן? (מועדי המקדש ליום ל' שבט)
אז ראינו את הקשר העמוק בין עם ישראל לבין מחזוריות הלבנה, החל ממצוות קידוש החודש ועד היכולת של עם ישראל לעבור ממצב של "ירח
האלווווווול החודשי (מועדי המקדש ליום כ"ט שבט)
כפי שראינו, ראש חודש הוא זמן של התחדשות, אך כדי שההתחדשות הזו תגיע, חייב להיות מרכיב של כפרה. כפי שראינו שעיר העיזים לחטאת עניינו
הממעט את עצמו – שורד (מועדי המקדש ליום כ"ח שבט)
בתרגיל הקודם פגשנו את המדרש המופלא על הדיאלוג בין הקב"ה לבין הלבנה בעת בריאתה, כאשר בתחילה הלבנה נבראה כשווה עם השמש, אך בעקבות פליאתה
כשלבריאה מתחשק לעשות מה שבא לה (מועדי המקדש ליום כ"ז שבט)
נכנסנו אתמול להתבוננות בעניין קרבן מוסף של ראש חודש, ובמיוחד שעיר העיזים לחטאת שבאופן חריג נאמר עליו "חטאת לה'". הסברנו שהשעיר הזה מכפר על
לפעמים צריך לדעת להרוס כדי להתחדש (מועדי המקדש ליום כ"ו שבט)
לאורך השנה כולה אנו מתבוננים על משמעות המועדים השונים כפי שעולה מהתיאורים מזמן המקדש, ומנסים להתחבר למשמעויות האלה גם במציאות שאין מקדש, מתוך הבנה
לאן נעלם האור של ראש חודש? (מועדי המקדש ליום כ"ה שבט)
היום נתחיל בסדרה שעוסקת במועד הנפוץ ביותר במעגל השנה, אבל למרות זאת הוא כנראה הכי פחות מורגש – ראש חודש. אמנם מי שמגיע לבית
איך נפרדים מהמלכה? (מועדי המקדש ליום כ"ד שבט)
אמנם אנחנו רגילים לראות את השבת כסיום השבוע, אבל ישנו ציור נוסף שמשווה את השבוע למעין מנורה – השבת באמצע ובצד אחד ימים רביעי
על הייחודיות של קרבן מוסף של שבת והדרך להתחבר לאור הזה (מועדי המקדש ליום כ"ג שבט)
קיבלנו את השבת בתפילת "קבלת שבת" ונכנסנו בשערי "מקדש השבת" – המקדש במרחב הזמן. העולם כולו מתעלה, אך זה לא נגמר בזה. כל שלב
לרכב על גלי השבת (מועדי המקדש ליום כ"ב שבט)
כאשר עסקנו בהתבוננות בנושא התפילה בתודעת המקדש, ראינו את עצמנו כעולים לרגל שעולים לבית מקדש של מעלה ברמה תודעתית-נשמתית, ומשתדלים להעלות את הרובד הפנימי
מי רוצה לכרות עצים מגן עדן?! (מועדי המקדש ליום כ"א שבט)
הלכות שבת הן אחד התחומים המפורטים ומורכבים בעולם ההלכה, למרות שבתורה עצמה אין כמעט התייחסות לפרטי המלאכות, מלבד תיאור כללי של "לא תעשה כל
לטעום את טעם העולם הבא (מועדי המקדש ליום כ' שבט)
אז האכילה על השולחן בשבת היא בבחינת אכילה מלחם הפנים, אבל זו רק ההתחלה. ישנו מקור מרתק נוסף לעניין המנהג לאכול "לחם משנה" (שתי
לאכול על שולחן המלך (מועדי המקדש ליום י"ט שבט)
בהקבלה בין הבית הפרטי בשבת למקדש, ראינו את ההקבלה בין הדלקת הנרות למנורת המקדש, וההקבלה הפשוטה השניה היא בין השולחן הערוך לתפארת וסעודות השבת,
הזמן הכי לחוץ הוא גם הזמן הכי מיוחד – הצעה לכוונה בעת הדלקת נרות שבת (מועדי המקדש ליום י"ח שבט)
אז ראינו שהשבת היא בחינת מקדש במרחב הזמן, והבית שלנו הופך להיות בשבת מעין בית מקדש קטן ופרטי עם השראת שכינה בתוכו, ובבית המקדש
לעשות שבת ביחד עם… כולם! (מועדי המקדש ליום י"ז שבט)
כאשר אנו באים להתבונן על הנושא של שבת במקדש, אנו לא מוצאים לכך כמעט תיעודים או סיפורים, למעט רמזים דקים. בסיפור המפורסם על האישה
השבת שבמקדש והמקדש שבשבת (מועדי המקדש ליום ט"ז שבט)
את הסדרה הקרובה נקדיש לאחד הנושאים הרחבים, החשובים והעמוקים בתורה, השבת. זו תהיה סדרה קצרה מאוד יחסית לנושא עצום כל כך, ובעיקר נתמקד בקשרים
האביב מתעורר מבפנים, גם אצלך! (מועדי המקדש ליום ט"ו שבט)
ט"ו בשבט שמח! בבוקר הזה משהו מתחיל להתעורר לחיים. לפי הגמרא ט"ו בשבט נקבע כראש השנה לאילן כי כבר ירדו רוב הגשמים של השנה,
הצעה לכוונה בעת אכילת הפירות בסדר ט"ו בשבט (י"ד שבט)
הערב נציין את ט"ו בשבט. מועד זה מופיע במשנה כ"ראש השנה לאילן" לפי שיטת בית הלל, ואילו לפי שיטת בית שמאי – זה היה
מה זה משנה איפה גדל התפוח? (י"ג שבט)
נגענו בשאלות *למה* לאכול, *איך* לאכול *וכמה* לאכול, ניגע היום בשאלה *מה* לאכול. כמובן שהשאלה הזו נוגעת קודם כל למישור הבריאותי, יש מאכלים יותר
לא נעים אבל זה חלק מהחיים, ולא במקרה (י"ב שבט)
היום נעסוק בנושא שבמבט ראשון קצת פחות נעים לעסוק בו, אבל הוא חלק בלתי נפרד מתהליך האכילה – פינוי הפסולת. כידוע, ישנה ברכה מיוחדת
לאכול כדי לחיות או לחיות כדי לאכול? (י"א שבט)
נגענו בשאלה *למה* אנחנו אוכלים, היום ניגע בשאלה *איך* אנחנו אוכלים. בעולם המודרני אנחנו רגילים לנצל כל שניה. הסחות הדעת והמלחמה על תשומת הלב
הפעולה הקטנה לפני כל אכילה שמשנה את כל התמונה (י' שבט)
עסקנו בנושא הכוונה שאיתה אנו ניגשים לאכילה. שמעתי פעם מידידי דורון שפר שמאכ"ל זה ראשי תיבות של 4 שאלות שקובעות את טיב האכילה –
יצא לך לראות פעם "בית מקדש מהלך"?.. (ט' שבט)
אנחנו נמצאים בעיצומו של חודש שבט שעניינו אכילה ולקראת ט"ו בשבט המתקרב, ניכנס לסדרה קצרה שתעסוק בנושא *"אכילה בתודעת מקדש"* . לאורך השנה ניגע
אכילה מקדשית – יש דבר כזה בכלל?? (ח' שבט)
אנחנו נמצאים בעיצומו של חודש שבט שעניינו אכילה ולקראת ט"ו בשבט המתקרב, ניכנס לסדרה קצרה שתעסוק בנושא *"אכילה בתודעת מקדש"* . לאורך השנה ניגע