דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

חג הסוכות – חיבור עבר הווה ועתיד (מועדי המקדש ליום י"ב תשרי)

08/10/2025 3:39 pm אין תגובות admin

בפתיחה ללימוד של חגי תשרי הזכרנו שניתן לחלק את החגים לשני צירים שמסתיימים שניהם בסוכות. הציר הגדול הוא שלושת הרגלים שמתחילים בפסח ומסתיימים בסוכות. והציר הקטן הוא ציר חגי תשרי שמתחיל בראש השנה ומסתיים גם הוא בסוכות. מסיבה זו קרבנות המוסף של סוכות הם כפולים כפי שראינו.

בימים אלו בהם אנו עסוקים בבנית הסוכה נתבונן ב-3 משמעויות הסוכה כפי שעולות מתוך הפסוקים ומתוך דברי הגמרא, כפי שסידר זאת הרב ראובן ששון בספר באור פניך. בפרשת אמור מופיע הסבר למצוות הסוכה: "לְמַעַן יֵדְעוּ דֹרֹתֵיכֶם כִּי בַסֻּכּוֹת הוֹשַׁבְתִּי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהוֹצִיאִי אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם". לפי הסבר זה סוכות הוא חג העוסק *בעבר* , בדומה לפסח ושבועות העוסקים ביציאת מצרים ובמתן תורה, ובקיום מצוות סוכה יש חלק מאוד חשוב שהוא *התודעה* של מי שיושב בסוכה – "למען *ידעו* דורותיכם".

אלא שנחלקו ר' אליעזר ור' עקיבא מה הם אותם סוכות בהם ישבו בני ישראל כאשר יצאו ממצרים? לפי דעה אחת מדובר בענני הכבוד ולפי דעה שניה מדובר בסוכות ממש. ואכן להלכה, לכתחילה חשוב לכוון כשיושבים בסוכה שזה זכר לענני הכבוד וזכר ליציאת מצרים. (ובדיעבד אם לא כיוון יצא ידי חובה).

בפתיחת מסכת סוכה מופיעים 3 הסברים של חכמים שונים, מדוע סוכה שהיא גבוהה יותר מ-20 אמה פסולה: לשיטת רבה הסיבה היא שהעין אינה שולטת בגובה זה, והאדם כבר לא *מודע* לסכך. הסבר זה מחזק את הצורך *בתודעה* של מי שיושב בסוכה ומתאים לשיטה שהסכך הוא זכר לענני הכבוד. ולפי גישה זו, הסוכה לא חייבת להיות עראית כי אם הדפנות מגיעות עד לסכך אז גם סוכה חזקה ויציבה שהיא גבוהה מ-20 אמה – כשרה.

ההסבר השני המופיע בתורה למצוות סוכה הוא שמדובר בחג האסיף, כלומר עיקר החג הוא המיקוד *בהווה* – כשהאדם חווה את השפע הגדול של סיום השנה החקלאית – התורה אומרת לו "צא החוצה לסוכה, תיזכר מאיפה הכל מגיע ושהיציבות של הבית שלך היא מדומה".

עוד אלמנט חשוב מאוד הוא הכנסת האורחים ודאגה למי שאין להם, והסוכה משמשת גם כמעין "אוהל אברהם".

לפי הסבר זה הסוכות ביציאת מצרים היו סוכות ממש, והזיכרון הזה מזכיר שלפני השפע של ארץ ישראל היינו במצרים ובסוכות במדבר ולכן אסור לקחת את השפע של ההווה כמובן מאליו. הסבר זה מתאים לדברי רבא בגמרא שהסוכה חייבת להיות סוכת עראי ולכן סוכה בגובה 20 אמה פסולה.

ההסבר השלישי נעוץ בדברי הנביאים אותם נקרא בהפטרות של סוכות ושבת חוה"מ, ולפיהן עיקר חג הסוכות נעוץ *בעתיד* ועניינו הוא הכרה של כל אומות העולם במלכות השם ועלייתם לירושלים בסוכות מידי שנה להשתחוות לפניו! על ההיבט האוניברסלי של סוכות ושל המקדש בכלל נעסוק יותר בהרחבה לאחר חג הסוכות, אך נאמר שהסבר זה מתאים לשיטת ר' זירא בגמרא המסביר שחייבים לשבת דווקא בצל הסכך ולא בצל הדפנות, ולכן סוכה בגובה 20 אמות פסולה, וזאת על פי הפסוק בישעיהו ד: וּבָרָא ה' עַל כָּל מְכוֹן הַר צִיּוֹן וְעַל מִקְרָאֶהָ עָנָן יוֹמָם וְעָשָׁן וְנֹגַהּ אֵשׁ לֶהָבָה לָיְלָה כִּי עַל כָּל כָּבוֹד חֻפָּה וְסֻכָּה תִּהְיֶה לְצֵל יוֹמָם מֵחֹרֶב וּלְמַחְסֶה וּלְמִסְתּוֹר מִזֶּרֶם וּמִמָּטָר. הפסוק הזה אומר שכבוד השם יחזור לשכון בירושלים בעמוד ענן ביום ועמוד אש בלילה, וענן זה יכסה את ירושלים כחופה וכסוכה אשר יגנו על ירושלים אפילו מפגעי מזג האויר!

אם כך, לפי ר' זירא כאשר אנחנו יושבים בצל הסכך אנחנו כבר יושבים בצל ענני הכבוד *העתידיים* שישכנו בעתיד על בית המקדש בירושלים!!! במילים אחרות, ישיבה בסוכה היא כעין ישיבה בבית המקדש תחת צל השכינה!

כמובן שאלו ואלו דברי אלקים חיים, והמחלוקת הזו היא בעצם ביטוי להדגשות של משמעויות שונות בחג הסוכות שכולן נכונות. וזאת כי מצוות הסוכה טומנת אוצרות רבים של משמעויות, רעיונות וכוונות, ונגענו רק בחלק קטן מהם. כאשר אנחנו עוסקים בבניית וקישוט הסוכה ננסה להתחבר לרעיונות האלה ו"להטעין" את הסוכה עוד יותר מבחינה תודעתית ורוחנית כך שכל מי שנכנס אליה יקבל בצורה חזקה יותר את ההארות האלו!

וכתרגיל מעשי אני מזמין אותך לחשוב אלו מהרעיונות או האלמנטים שהוזכרו ניתן לשלב בתוך הסוכה כחלק מהקישוט והעיצוב שלה, על מנת שמי שנמצא בסוכה יוכל להתחבר חזק יותר למשמעות הרוחנית שלה? מחכה לשמוע את הרעיונות שלך!

************************************************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

אלול וחגי תשרי בתודעת מקדש סוכות בתודעת מקדש
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד