לאחר שעברנו את הקטרת הקטורת בקודש הקדשים, הגרלת השעירים, שחיטת הפר והשעיר, ועבודות הדם הייחודיות ושילוח השעיר לעזאזל, אנחנו למעשה מגיעים לקראת סופו של יום הכיפורים. אבל גם הסוף הזה טומן בחובו כמה הפתעות מעניינות:
*קטע י' (מהמילים "רָץ לו אֵצֶל הַפָּר") : שריפה בחוץ של הפר והשעיר, קריאת התורה וסיום קרבנות מוסף*
הסיפור "מתפצל" וכמה אירועים מתרחשים במקביל: שריפת בשר הפר והשעיר ב"בית השריפה" מחוץ למקדש מצד אחד, וקריאת התורה ע"י הכהן הגדול בעזרת נשים, מצד שני.
קריאת התורה הזו מתייחדת בכך שחלקה נאמר ע"י הכהן הגדול בע"פ. זאת למרות שבד"כ "דברים שבכתב אין לומר אותם בע"פ". הצענו שמאחר ויום כיפור הוא יום נתינת הלוחות השניים, דהיינו למעשה הוא יום מתן תורה, ומאחר וכל עניין יום כיפור הוא יצירת התקשרות אל מקום השכינה ששם מונחים לוחות הברית, הרי שייתכן שקריאת התורה מסמלת את האחדות הזו שבין התורה לבין עם ישראל (המיוצגים ע"י הכהן הגדול שמחזיק את התורה בחיקו).
*קטע י"א (מהמילים "אַחַר כַּלּותו מֵעֲשות כָּל אֵלֶּה"): הוצאת הכף והמחתה מקודש הקודשים, ועבודות סיום היום*
באופן מפתיע אולי, הכהן הגדול שוב לובש בגדי לבן, ושוב נכנס לקודש הקדשים, בפעם הרביעית. ואולם הפעם כל עבודתו היא "לנקות" את קודש הקדשים, להוציא את כף המחתה החוצה. הצענו שמאחר והעבודה של היום הזה היא יצירת ההתקשרות אל קודש הקדשים בחסות המרחב האינטימי שיצר ענן הקטורת אשר איפשר את ההתגלות והמפגש, הרי שהמחתה עם הענן צריכים להישאר שם לאורך כל היום כדי להמשיך את המפגש הזה. כעת כאשר מסתיים סדר עבודת הכהן הגדול, זה הזמן להיכנס ולהוציא את המחתה הזו.
לאחר מכן הכהן הגדול לובש עוד פעם אחת את בגדי הזהב בשביל עבודות "סגירת היום" במקדש, (כפי שעשה גם את עבודות "פתיחת היום" במקדש ביום זה), ולאחר מכן הקהל היה מלווה אותו לביתו.
ואכן אנו יכולים רק לדמיין את מראה הכהן הגדול, כאשר יצא בשלום מן הקודש…
אז… בשעה טובה הגענו אל סיומו של הפיוט! אני מקווה שהתהליך תרם במשהו להכנה שלך לקראת יום כיפור. כמובן אשמח לקבל כל תגובה שהיא.
הביאור לפיוט נכתב לאחר מספר שנים בהם נהגנו להסביר "מה קורה" תוך כדי תפילת מוסף של יום הכיפורים (או בהפסקה לפניה) ובמיוחד בשלב של סדר עבודת כהן גדול, זאת בשילוב איורים של מכון המקדש העוזרים לדמיין כיצד זה ייראה בפועל.
בעקבות התגובות החזקות שהעידו שהקטע שהיה הכי משעמם בתפילה הפך להיות אחד המשמעותיים לאורך היום הזה, עלתה המחשבה להנגיש את הביאור הזה כדי שאפשר יהיה להביא אותו מודפס לבית הכנסת, ולעבור את המסע הזה יחד עם הכהן הגדול במהלך התפילה. אז בפעם האחרונה, הנה שוב הקישור להורדת הביאור, יחד עם המלצה להדפיס ולהביא אותו לתפילה בבית הכנסת: https://doronherzog.org.il/konanta
ולמי שמעוניין ניתן לרכוש את הביאור מודפס יחד עם עוד 3 שיעורים נפלאים על יום הכיפורים בעלות סמלית של 15 ש"ח בלבד: https://doronherzog.org.il/buy-konanta
מחר בע"ה יישלח תרגיל שיעמיק את ההכנה ליום הכיפורים מזוית נוספת ולאחר החג נתחיל את ההכנה לסוכות….
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate