בתרגיל הקודם ראינו שברמה ההלכתית והטכנית אין מניעה לבנות את בית המקדש השלישי באופן מיידי כאשר עם ישראל ירצה בכך כאומה. ראינו שיש מקורות סותרים לכאורה לגבי השאלה האם בית המקדש ייבנה (או ירד…) בתקופת המלך המשיח, או שהוא ייבנה לפני הופעתו, והסברנו שזה כנראה תלוי ב"מסלול הגאולה" שיתממש בפועל – בעתה או אחשנה. כעת הגיע הזמן לברר את שאלת הקמת המקדש בפועל, האם ייבנה ע"י אדם או ירד מן השמים "בנוי ומשוכלל"??
על פניו נראה שאין בכלל מקום לשאלה הזו, שהרי ראינו במפורש שישנה "מִצְוַת עֲשֵׂה לַעֲשׂוֹת בַּיִת לַה'"! אז מהיכן הגיע הרעיון שבית המקדש השלישי ירד בנוי ומשוכלל משמים? למעשה יש לכך לא מעט מקורות במדרשים, אך המקור המפורסם ביותר הוא רש"י על מסכת סוכה שם הוא כותב: "מִקְדַּשׁ הֶעָתִיד שֶׁאָנוּ מְצַפִּים – בָּנוּי וּמְשֻׁכְלָל הוּא יִגָּלֶה וְיָבֹא מִשָּׁמַיִם, שֶׁנֶּאֱמַר (שְׁמוֹת טוּ) מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנְנוּ יָדֶיךָ".
אלא שרש"י בעצמו כותב במספר מקומות, גם בפירושו ליחזקאל, ואפילו בפירושו למסכת סוכה, מספר דפים לאחר מכן, שבית המקדש ייבנה ע"י אדם. כך הוא מפרש את הגמרא שאומרת שזכריה ראה בנבואתו "ארבעה חרשים", שהם "משיח בן דוד ומשיח בן יוסף ואליהו וכהן צדק". מסביר רש"י מדוע המשיחים נקראו "חרשים" כאשר הכוונה היא לאוּמָּנִים – בעלי מלאכה: "מְשִׂיחִים – שְׁנֵיהֶם חָרָשִׁים לְבִנְיַן בֵּית הַמִּקְדָּשׁ". כלומר תפקידם של שני המשיחים הוא לבנות כבעלי מלאכה את בית המקדש! (נושא שני המשיחים הוא נושא חשוב ומעניין בפני עצמו שאם נזכה נעסוק בו בהמשך).
לסתירה הזו שבין המקורות שמהם עולה שבית המקדש ירד "בנוי ומשוכלל משמים" לבין המקורות מהם ברור שיש חובה הלכתית לבנות את בית המקדש ע"י בני אדם בפועל ממש, ניתנו מספר הסברים.
ההסבר הבסיסי הוא שאלו דברי אגדה שלא לומדים מהם הלכה, והעיקר זה פסיקת ההלכה שהיא ברורה וחד משמעית. ועדין – אנו צריכים להבין מה המשמעות של המדרשים האלה ומדוע נכתבו.
ההסבר השני ממשיך את הקו אותו ראינו לאורך כל הסדרה – אכן יש שני מסלולים של גאולה, וישנן שתי אפשרויות. אם הגאולה תתרחש במסלול "אחשנה", ישנה אפשרות שאכן בית המקדש ירד בנוי ומשוכלל משמים. אם הגאולה תהיה במסלול "בעתה" אז בוודאי המקדש ייבנה ע"י בני אדם על פי דרכי הטבע. לעניות דעתי ניתן לדייק שזו היתה כוונת רש"י בפירושו למסכת סוכה. שהרי יש שם סוגיה שבה משמע מהגמרא שייתכן שבית המקדש השלישי ייבנה בלילה או ביום טוב, והרי אנו יודעים שאסור לבנות את בית המקדש בלילה וביום טוב! ועל כך עונה רש"י שמדובר על "מקדש העתיד *שאנו מצפין* ". יש לנו ציפיה ותקווה שהגאולה אכן תתרחש במסלול "אחשנה" ואז הכל ילך מהר, ניסי ופשוט יותר, ובמסלול כזה באמת ייתכן שבית המקדש ירד בנוי ומשוכלל משמים, וממילא *קיימת אפשרות עקרונית* שבית המקדש ייבנה בלילה או ביום טוב. אי אפשר להסיק מכך *שבהכרח* זה מה שיקרה, אלא *שזו אפשרות* .
וישנו הסבר שלישי והוא ששתי האפשרויות נכונות ויתקיימו יחד. העיקר של בית המקדש הוא השראת השכינה, מה שקראנו "נשמת המקדש", או בית מקדש של מעלה. ממש כמו שבאדם, כדי שאור הנשמה יוכל להופיע בעולם, הנשמה צריכה גוף עשוי מחומר שהיא תוכל "להתלבש" בו, כך כדי ש"נשמת המקדש" אכן תוכל לשכון ולהאיר בעולם החומר, חייב שיהיה את "גוף המקדש" העשוי מחומרים שלקוחים מהטבע וכן בנוי *בדרך הטבע,* כלומר ע"י בני אדם. ודווקא באמצעות מקדש שכזה, נשמת המקדש תרד ותשתלשל אל העולם החומרי ותתלבש ב"גוף המקדש". רעיון זה מופיע במקורות רבים אבל מי שפיתח את זה הוא הרמח"ל בספר "משכני עליון". אנו נחזור לשאלה זו ונראה את המקור הזה בצורה מפורטת בסדרה שתעסוק במהות הקרבנות בתחילת חודש אב.
כעת נתחבר בחזרה לתמונה הגדולה של "לעתיד לבוא". כפי שאנו חוזרים כל הזמן, העיקרון הבסיסי הוא ש"כָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן–לֹא יֵדַע אָדָם הֵיאַךְ יִהְיוּ, עַד שֶׁיִּהְיוּ". מצד אחד יש עלינו חובה בסיסית כאומה לבנות את בית המקדש, וכפרטים – לעשות כל שביכולתנו כדי לקדם את הנושא ברמה המעשית, ההלכתית והרעיונית, ולעורר את האומה לעניין, מבלי לחכות להתגשמות תנאי כלשהו כגון הופעת מלך המשיח, או פרה אדומה וכד'. זוהי התכנית הבסיסית והכוונה שלנו בכל הקשור לבית המקדש. מצד שני – אנו מאמינים באמונה שלימה שייתכנו קיצורי דרך וברגע אחד הכל יכול להשתנות ואנו פתוחים ואף מצפים ומייחלים שאכן כך יקרה, מבלי שהדבר יפגע בהשתדלויות המעשיות שלנו: וְאַף עַל פִּי שֶׁיִּתְמַהְמֵהַּ עִם כָּל זֶה אֲחַכֶּה לוֹ בְּכָל יוֹם שֶׁיָּבוֹא. אם אכן החובה הבסיסית על עם ישראל היא לבנות את בית המקדש, הרי מיד עולה השאלה – מה יהיו ההשלכות של פעולה כזו? האם אין כאן סכנה לפריצת מלחמת עולם ושפיכות דמים נוראה?? האם חששות כאלה צריכים לגרום לנו ספקות והימנעויות מקידום עניין המקדש? לשאלה המעניינת והאקטואלית הזו נתייחס בע"ה בתרגילים הבאים.
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate