דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

הגיע זמן הגאולה? תלוי איזה מסלול בחרנו! (מועדי המקדש ליום י"ז סיון)

11/06/2025 4:46 pm אין תגובות admin

לאחר שראינו אתמול את העיקרון הבסיסי ברמב"ם ביחס לתהליכי הגאולה, שאומר שלא נוכל לדעת מראש את הפרטים השונים בנוגע להתגשמות תהליכי הגאולה, עד שיקרו בפועל, נראה היום עוד עיקרון מפתח בסיסי וחשוב.

עיקרון זה אמנם לא מופיע במפורש ברמב"ם אך עולה מהשוואת מקורות שונים בפסיקה שלו. העיקרון הוא שישנם שני סוגים של גאולה!

בפרק ס' בספר ישעיהו מתואר חזון גאולי מרגש, ובפסוק האחרון כתוב: הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה. על כך שואלת הגמרא בסנהדרין: אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי: כתוב בְּעִתָּהּ וכתוב אֲחִישֶׁנָּה! [כלומר הוא שם לב לסתירה בפסוק, מצד אחד כתוב "בעתה" שזה אומר שיגיע זמן קבוע לגאולה, ומצד שני כתוב "אחישנה" שזה אומר שהקב"ה ימהר את מהלך הגאולה להגיע טרם זמנה!]. עונה על כך ר' יהושע: זכו – "אחישנה", לא זכו – "בעתה".

אם כך, יש לנו שני מצבים של גאולה. מצב אחד הוא מצב של "זכו". כלומר ישנו מצב רוחני בעם ישראל שבעצם גורם לגאולה להגיע מהר, וזה נקרא "אחישנה". לעומת זאת יש מצב שבו "לא זכו". עם ישראל לא מתעורר ולא עושה מה שצריך כדי להגיע למדרגה שהוא יכול לזכות לזירוז הגאולה. במצב כזה ניתן היה לחשוב חלילה שאולי לא תהיה גאולה, מאחר ועם ישראל לא ראויים לה! כפי שאכן טענו הנוצרים, מה שסותר כמובן את עיקרון הציפיה לישועה שראינו. כאן מופיע הסוג השני של הגאולה המכונה "בְּעִתָּהּ". כלומר ישנו זמן, עת, שבו עם ישראל והעולם כולו חייבים להיגאל, ולא משנה מה המצב הרוחני של עם ישראל!

המשך הגמרא מלמד שזה לא רק עניין של מהירות, ושוב מדובר על ר' יהושע שמנסה לפתור סתירה בין שני פסוקים: אמר רבי אלכסנדרי רבי יהושע בן לוי רמי כתיב (דניאל ז, יג) "וַאֲרוּ עִם עֲנָנֵי שְׁמַיָּא כְּבַר אֱנָשׁ אָתֵה הֲוָה" [כלומר דניאל ראה במראה הנבואה דמות של אדם המגיע עם ענני השמים, והכוונה היא למשיח] וכתיב (זכריה ט, ט) "עָנִי וְרֹכֵב עַל חֲמוֹר"! [אם כך יש סתירה בין הפסוק האומר שהמשיח יגיע רכוב על ענני השמים, לבין הפסוק האומר שהמשיח יגיע כעני הרוכב על החמור!] עונה על כך ר' יהושע: "זכו – עם ענני שמיא, לא זכו – עני רוכב על חמור".

מכך שמדובר באותו ר' יהושע ובאותו מבנה בדיוק של שאלה ותשובה, אנו יכולים להסיק שלמעשה מדובר בעניין אחד. ההבדל בין גאולת "בְּעִתָּהּ" לגאולת "אֲחִישֶׁנָּה" הוא לא רק במהירות ובזמן שלה, הוא גם באופן שבו היא מתרחשת. ניתן לראות זאת כשני מסלולים שונים שניתן "לנסוע" באחד מהם. גאולת "אֲחִישֶׁנָּה" היא גאולה ניסית ופלאית, ולמעשה ניתן לומר שהדימוי הראשון שעולה לרובנו בראש כאשר מדברים על כך "שהמשיח יגיע", זה משהו כזה. אולי תקיעת שופר גדולה, וכל מיני תופעות ניסיות ועל טבעיות שמלמדות שמהלך החיים הרגיל נעצר, ועברנו לתקופה אחרת, תקופה של גאולה! והציור הדימיוני הזה הוא לא טעות חלילה, אלא הוא לצורך העניין "דרך המלך", כלומר התקווה והתפילה הבסיסיים שלנו שאכן כך תגיע הגאולה, והאמונה שאנחנו באמת יכולים לעבור ל"מסלול" של גאולת "אֲחִישֶׁנָּה".

אלא שבמקביל למסלול הזה ישנו מסלול נוסף, שניתן לראות אותו כסוג של "רשת ביטחון", מעין תכנית ב'. אמנם לכתחילה התקווה שלנו היא לזכות לגאולת "אחישנה" אך אנו יודעים שזה לא "הכל או כלום". יש גם גאולה שנקראת "בְּעִתָּהּ", והיא מבטיחה לנו שהגאולה בהכרח בוא תבוא! זה יכול לקחת יותר זמן, זה עלול להיות יותר קשה, זה ייראה כ"עני ורוכב על החמור", מראה ותחושה הרבה פחות מרשימים ומיוחדים מאשר משיח שמגיע רכוב על עננים! אולי אפילו יהיה לנו קשה לזהות שאכן מדובר בגאולה, שאכן יש כאן משיח, כי הכל ייראה כל כך טבעי ומציאותי. זו גאולה המתנהלת לאיטה, בקצב החמור, או כמו שאומר המדרש "קמעא קמעא". ועם זאת, מדובר על "מסלול גאולה" לכל דבר ועניין, שמבטיח לנו שלא משנה מה – בסופו של דבר אכן ניגאל! (בהמשך נראה שגם במסלול הזה יש פעולות שאנו יכולים לעשות בשביל לזרז את התהליך ולעבור אותו בצורה קלה יותר).

לסיכום ההקדמה החשובה הזו, כאשר אנו ניכנס למקורות ולהסברים השונים על מהלך הגאולה, נצטרך לשאול את עצמנו כל הזמן באיזה מסלול גאולה מדובר כאן. הרבה פעמים מה שיראה כסתירה בין המקורות השונים, אפילו באותו ספר, יהיה בסופו של דבר פשוט תיאור של מסלולי הגאולה השונים.

האם התחדש לך משהו מההסבר הזה? אשמח לשמוע בהודעה חוזרת!

*******************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

מה זה "לעתיד לבוא"?
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד