אז אחרי שבתרגיל הקודם פרסנו את השאלות השונות שעומדות בבסיס הסדרה הזו, נתחיל היום את המסע לבירור המושגים השונים. נשתדל להתחיל מהמושגים הבסיסיים ביותר ומשם להתקדם. אבל לפני שנתחיל, ראוי לעשות הקדמה קצרה. אחד ההוגים שהתייחסו לנושא הזה בצורה מקיפה ומסודרת, והוא בין הבודדים שגם פסקו בו להלכה, היה הרמב"ם. ממש בסוף חיבורו ההלכתי המופלא "משנה תורה", את שני הפרקים האחרונים הוא מקדיש לנושא ימות המשיח. ושם הוא כותב כך:
וְכָל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֶא בָּהֶן לֹא יֵדַע אָדָם הֵיאַךְ יִהְיוּ, עַד שֶׁיִּהְיוּ: שֶׁדְּבָרִים סְתוּמִים הֶן אֵצֶל הַנְּבִיאִים. גַּם הַחֲכָמִים אֵין לָהֶם קַבָּלָה בִּדְבָרִים אֵלּוּ, אֵלָא לְפִי הֶכְרַע הַפְּסוּקִים; וּלְפִיכָּךְ יֵשׁ לָהֶם מַחְלֹקֶת בִּדְבָרִים אֵלּוּ. וְעַל כָּל פָּנִים, אֵין סִדּוּר הֲוִיַּת דְּבָרִים אֵלּוּ וְלֹא דִּקְדּוּקָן, עִיקָר בַּדָּת.
כלומר, עמדת המוצא היא שאנחנו לא באמת יכולים לדעת את הפרטים המדויקים מה יהיה ואיך יהיה, עד שזה יהיה, אנחנו יכולים לדעת רק את העקרונות "הגדולים". עיקרון זה מופיע אצל רבים מגדולי ישראל שהסבירו כיצד יש להתייחס לתנאים השונים המופיעים במדרשים בנוגע לזמן הגאולה. החשש הוא שאדם יפרש את המציאות בהתאם לסימנים ויגיע למסקנה ש"אין סיכוי" שמשיח יגיע היום, ואז יתייאש מהציפיה לישועה. אלא שאתמול ראינו שהציפיה לישועה היא לא סתם מעלת חסידות, או אפילו מצווה. הציפיה לישועה היא אחד מ-13 עיקרי האמונה שמי שאינו מאמין בהם נחשב ל"אפיקורס" לפי ההלכה! ממילא ברור, שאסור ששום מדרש או הסבר לפסוק או סתם פרשנות אקטואלית, תמנע מהאדם להאמין באמונה שלימה ומוחלטת שממש בכל רגע המציאות יכולה להשתנות ולהיגאל באופן מלא!
אם אכן כך, כיצד יש לפרש ולהתייחס לכל אותם מקורות המתארים באילו תנאים יגיע המשיח? התשובה היא שכאשר זה יקרה, אז יתברר בדיעבד מה היתה כוונת אותם המדרשים, וכיצד הם הופיעו במציאות. ניתן רק דוגמה אחת בשביל שהדברים יהיו מובנים, ואגב כך נתחיל לגעת באחת השאלות שהעלינו בפתיחה:
בעשרות מקומות בתנ"ך מופיע תיאור של מלחמה גדולה שתהיה באחרית הימים, הלא היא *מלחמת גוג ומגוג.* האם אכן מדובר באדם מסוים ששמו גוג או שמדובר בסוג של תפקיד היסטורי? אומרת לנו הגמרא במסכת סנהדרין צ"ד ש"בִּקֵּשׁ הקב"ה לַעֲשׂוֹת חִזְקִיָּהוּ מָשִׁיחַ וְסַנְחֵרִיב גּוֹג וּמָגוֹג". כלומר, אמנם יש נבואה שתהיה מלחמה גדולה על ירושלים והנבואה הזו חייבת להתגשם, אך הקב"ה יכל עקרונית להחשיב את מלחמת סנחריב מלך אשור על ירושלים כמלחמת גוג ומגוג, ואז חזקיהו מלך יהודה היה נחשב למשיח והגאולה השלימה היתה כבר מגיעה… אלא שלא "אמרו שירה" ולכן לא זכו.
מכאן אנו לומדים שהנבואות יכולות להתגשם באופנים שונים, ובוודאי שבדור שלנו שהיו כל כך הרבה מלחמות עולמיות ומקומיות, אם הקב"ה רוצה הוא יכול להחשיב אותן כמלחמת גוג ומגוג. ממילא אנו מבינים שבלימוד הנושאים האלו אנו צריכים לשרטט את העקרונות המנחים ולא להיתפס לפרטים שיכולים להופיע בפועל לפי המציאות האקטואלית שבכל דור, ובלבד שנשמור על עיקרון העל שהוא כן "עִיקָר בַּדָּת" והוא הציפיה לביאת המשיח בכל רגע ממש!
ואם כבר נגענו בנושא של מלחמת גוג ומגוג, נרחיב עליו עוד קצת. מה שחשוב לדעת הוא שלמעשה מלבד הנבואות הידועות אותן קוראים במהלך חג סוכות, יש עוד עשרות מקומות בתנ"ך שנוגעים בנושא הזה בצורה כזו או אחרת! כך שקשה לסכם אותו לאמירה בהירה. עם זאת אפשר להצביע על מספר עקרונות מרכזיים, ולצורך כך נעזרתי בפודקאסט המרתק "הפרק הבא" @בסדרה העוסקת בנושא זה.
מה שנראה ברור הוא שמדובר במלחמה עולמית, שתתרכז סביב ירושלים. זה לא אומר שבהכרח כל העולם יילחם, זה יכול להיות רוב העולם, או המעצמות הגדולות וכד'.
ממה שעולה הוא שיהיה שלב ראשוני קשה מאוד מבחינת עם ישראל, ובנקודה מסוימת תהיה כזו תחושת חוסר אונים, שעם ישראל פשוט ירים עינים לשמים ויזעק… דווקא מתוך התהום הזו, תהיה בעצם התערבות אלוקית שבה הקב"ה יגאל את ישראל ויציל אותם מכליה, באופן כזה שכבר לא תהיה שאלה מי בעצם דואג לישראל. יתכן שבשלב זה גם ניתן יהיה להתבונן רטרואקטיבית על כל המלחמות שהיו, ולהבין שבעצם מי שניצח אותם זה הקב"ה , רק שזה היה בצורה נסתרת שהתלבשה בתוך הכח הצבאי וכד'.
אחרי המלחמה הזו העולם כולו יכיר במלכות ה' ושליטתו בעולם ולכן כנראה שיש קשר עמוק לנבואות אותן כבר ראינו לאורך השנה שמתארות שלום עולמי עד כדי מצב של הסבת כל כלי המלחמה, כלומר כלים שמקצרים חיים, לכלים חקלאיים, כלומר שמאריכים חיים: וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים…
בנוסף יש לדעת שיש הסוברים שמלחמת גוג ומגוג *לא חייבת* להיות בפועל, מאחר וזו נחשבת נבואה לא טובה ולכן היא יכולה להתבטל, ויש הסוברים ש"יצאנו ידי חובה" במאורעות השואה…
כמובן יש עוד המון מה להאריך בנושא זה ודווקא בשל כך נעצור כאן, וכאמור מי שמעוניין אני ממליץ מאוד על הפודקאסט "הפרק הבא" בנושא הזה.
בתרגיל הבא נראה את אחד העקרונות הכי חשובים שהוא מפתח בהבנת תהליכי הגאולה! וכמובן אם יש לך מה להוסיף בנושא מלחמת גוג ומגוג – אשמח לשמוע.
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate