אז ראינו את הקשר העמוק בין עם ישראל לבין מחזוריות הלבנה, החל ממצוות קידוש החודש ועד היכולת של עם ישראל לעבור ממצב של "ירח מלא" (עם ריבוני בארצו עם מקדש) לבין "ירח חסר" (בגלות), והצענו שגם ראש חודש כמועד נחגג אחרת בכל מצב.
אבל ענייני ראש חודש לא מסתיימים ביום עצמו של ראש חודש. בכל חודש, מספר ימים לאחר מולד הלבנה, בדרך כלל במוצאי שבת, נהוג לומר את ברכת הלבנה. ישנם נוסחים שונים, ובאחד מהם מופיעה התפילה "לְמַלֹּאת פְּגִימַת הַלְּבָנָה וְלֹא יִהְיֶה בָּהּ שׁוּם מִעוּט". תפילה זו מתבססת על הנבואה בישעיהו: "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה יִהְיֶה שִׁבְעָתַיִם כְּאוֹר שִׁבְעַת הַיָּמִים בְּיוֹם חֲבֹשׁ ה' אֶת שֶׁבֶר עַמּוֹ וּמַחַץ מַכָּתוֹ יִרְפָּא."
אז מה הכוונה כאן? מהו אותו שינוי קוסמי המתואר בפסוק שמדבר על כך שאור הלבנה יהיה כאור החמה? ראיתי הסבר יפה לעניין מילוי פגם הלבנה, משמו של ה"שם משמואל". כידוע, מבחינה אסטרונומית הרי הירח נשאר כפי שהוא לאורך כל החודש, אלא שאור הירח הוא החזר ושיקוף של אור השמש, ולא אור עצמי משלו, ולכן צורת הירח המאירה תלויה בזוית שבו הוא נמצא ביחס לשמש וכדור הארץ. לכן בתחילת החודש כאשר הירח בדיוק בין כדור הארץ לשמש, אין שום אור שמוחזר אלינו והירח נראה חסר.
אם כך מהו פגם הלבנה? היא הרי נשארת שלימה כל החודש… אלא מסביר ה"שם משמואל" כך: "וְהִנֵּה רוֹאִים בַּמְּצִיאוּת שֶׁאִם מְלַבְּנִים חֲתִיכַת מַתֶּכֶת בָּאֵשׁ תָּשׁוּב לִהְיוֹת כְּמוֹ גַּחֶלֶת שֶׁל אֵשׁ וְתִהְיֶה לוֹהֶטֶת וּמְאִירָה כְּמוֹ אֵשׁ מַמָּשׁ, מָה שֶׁאֵין כֵּן אִם נָשִׂים רֶגֶב אֲדָמָה בָּאֵשׁ לֹא יִשְׁתַּנֶּה מַרְאֵהוּ כְּמַרְאֵה הָאֵשׁ, כִּי עֲכִירַת הֶעָפָר מְעַכֵּב לְבַל יִתְפַּלֵּשׁ מַרְאֶה אֵשׁ אֶל תּוֹךְ תּוֹכוֹ, וְרַק מַתֶּכֶת שֶׁכְּבָר נִזְדַּכְּכָה עֲכִירַת חָמְרוֹ יִתְפַּלֵּשׁ בּוֹ כּוֹחַ הָאֵשׁ אֶל תּוֹךְ תּוֹכוֹ וְיָשׁוּב הַכֹּל לַפִּיד אֵשׁ".
אם כך, פגם הלבנה הוא שהיא לא מוכנה לקבל לפנימיות שלה את אור החמה, ולכן הוא מוחזר רק באופן חיצוני טכני. אבל אם הלבנה היתה סופגת לתוכה את אור השמש, הרי שהיתה מתלהטת ומאירה בעצמה, כמו מתכת ששמים אותה באש. הסבר זה רומז אולי על כך שטענת הלבנה שאין שני מלכים שולטים בכתר אחד נבע מתוך רצון להחזיק לבד בכתר הזה. לעתיד לבוא כאשר יתוקן פגם זה, הלבנה תתבטל לאור השמש, תהיה מוכנה לקבל את היחסיות ואת התפקיד שלה בעולם, ממילא היא תתחיל להאיר בעצמה מהאור הזה וכך האור הזה יופיע בשלמותו לאורך כל החודש, כי הוא כבר לא תלוי בזוית של הירח אלא הוא יוצא מתוכו.
אם נחזור למשל שראינו – בו עם ישראל נמשל ללבנה, ניתן לומר שכאשר עם ישראל מוכן לקבל על עצמו את תפקידו להאיר בעולם את האור של הקב"ה ולהתבטל לתפקיד הזה, הרי שהאור הזה ממש משנה אותו ברמה הפיסית, ועם ישראל כפרטים וכאומה מתחילים להאיר בעולם אור עצום ונפלא, אור שמגיע ממקומות עליונים, מבית מקדש של מעלה לבית מקדש של מטה ומשם מתפשט לעולם כולו, כפי שכתוב בפסוק וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם ה' נִקְרָא עָלֶיךָ וְיָרְאוּ מִמֶּךָּ. זהו חזון אחרית הימים שבו יהיה ה' אחד ושמו אחד, זמן שבו גם הקוסמוס עצמו ישתנה, גרמי השמים, החיות, הטבע וההוויה כולה, וכמובן הטבע הרוחני של בני האדם ועם ישראל. ככל הנראה מצב זה יהיה לאחר תחיית המתים.
בינתים, אורו של עם ישראל הולך וזורח, ואיתו חוזר להאיר לנו האור של ראש חודש. היום, ל' שבט, ראש חודש אדר, נראה את עצמנו באים להשתחוות בבית מקדש של מעלה, משתחררים מעכבות וחלקים מיותרים באמצעות שעיר העיזים לחטאת ההורס את החלקים המיותרים, ומתעלים יחד עם קרבנות העולה של מוסף לראש חודש המוקרב במזבח של מעלה ומביאים לעולם את ברכת ההתחדשות המיוחדת לחודש זה, בלימוד התורה ובכלל. נתפלל שאורו של ראש חודש ואורם של ישראל ימשיך לזרוח יותר ויותר עד שנגיע למצב של ירח מלא, ועם ישראל יאיר את אורו לעולם כולו.
בזאת סיימנו את הסדרה על ראש חודש, אשמח לשמוע שיתופים ומה לקחתם ממנה. מחר נתחיל את הסדרה לחודש אדר שתתמקד כמובן בסיפור המרתק ולא ידוע של פורים בתור "חג המקדש", ולאחריה נתחיל את ההכנה לפסח. בשנים מעוברות נקדיש את חודש אדר א' למצוות שתלויות בארץ ובעיקר שמיטה ויובל. יש למה לחכות 🙂
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate