דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

מתחילים לדבר על חנוכה! אבל מאי חנוכה בכלל? (מועדי המקדש ליום ט' כסלו)

25/11/2025 11:04 pm אין תגובות admin

מהעיסוק בנושא הלילה והשינה לאור המקדש, אנחנו עוברים לעיסוק בחג שמסמל יותר מכל את ההתמודדות עם הלילה והחושך – חג החנוכה המתקרב כמובן!

הגמרא המפורסמת במסכת שבת בתלמוד הבבלי שואלת "מאי חנוכה" ואז מביאה ציטוט ממגילת תענית. נראה את הקטע בתרגום קל:

מַאי חֲנוּכָּה? דָּתֵנוּ רַבָּנָן: בכ"ה בְּכִסְלֵו יְמֵי הַחֲנֻכָּה שמונה הם שאין להספיד בהם ולא להתענות בהם. שֶׁכְּשֶׁנִּכְנְסוּ יְוָנִים לַהֵיכָל, טִמְּאוּ כָּל הַשְּׁמָנִים שֶׁבַּהֵיכָל, וּכְשֶׁגָּבְרָה מַלְכוּת בֵּית חַשְׁמוֹנַאי וְנִצְּחוּם בָּדְקוּ וְלֹא מָצְאוּ אֶלָּא פַּךְ אֶחָד שֶׁל שֶׁמֶן שֶׁהָיָה מֻנָּח בְּחוֹתָמוֹ שֶׁל כֹּהֵן גָּדוֹל וְלֹא הָיָה בּוֹ אֶלָּא לְהַדְלִיק יוֹם אֶחָד, נַעֲשָׂה בּוֹ נֵס וְהִדְלִיקוּ מִמֶּנּוּ שְׁמוֹנָה יָמִים. לְשָׁנָה אַחֶרֶת קְבָעוּם וַעֲשָׂאוּם יָמִים טוֹבִים בְּהַלֵּל וְהוֹדָאָה

מגילת תענית היא רשימה של מועדים שהיו נהוגים כימים טובים בתקופת בית שני, מכל מיני סיבות – כגון ישועות שונות שנעשו לעם ישראל. אך לאחר חורבן המקדש, כל הימים האלה התבטלו מאחר והמשמעות החגיגית שהיתה להם למעשה התבטלה עם החורבן, וממילא לא נשאר טעם לציין אותם. כולם, חוץ מחנוכה.

ישנם פירושים רבים למה כוונת הגמרא בשאלה "מאי חנוכה" אך בפשטות נראה שהשאלה היא – מה זכה חג החנוכה שדווקא הוא (ופורים כמובן) נקבע לדורות, מכל הימים שהיו נהוגים במגילת תענית?

התפיסה שמנחה אותנו לאורך הלימוד שלנו ב"מועדי המקדש" מבוססת על הסבר של האריז"ל שאומר שהמועדים בלוח השנה העברי הם לא סתם ימי זיכרון לאירועים שהיו בעבר, אלא הם תהליכים רוחניים שמתרחשים *בהווה* בכל שנה ושנה מחדש. ישנו אור מיוחד, תדר, רעיון, עיקרון שמופיע בעולם בכל שנה מחדש בתאריך של החג, והוא מקדם את העולם עוד צעד אחד בדרך התיקון הארוכה.

אם כך, כאשר עם ישראל מקבל על עצמו להפוך מועד שצוין באופן מקומי סביב אירוע היסטורי מסוים, לחג שהופך להיות חלק מלוח השנה העברי לדורות, גם כשההקשר ההיסטורי מתפוגג, אנחנו צריכים להבין מהו אותו אור מיוחד שמתחדש ומאיר מידי שנה בשנה בתאריכים המסויימים האלה דווקא.

לכן נצא כעת למסע מיוחד בסדרת תרגילים בה נתחקה אחרי השורשים השונים של חג החנוכה וננסה לצייר את התמונה השלימה עד כמה שנזכה, ביחס לרעיונות המיוחדים שחג החנוכה מופיע בכל שנה מחדש, ובמיוחד בהקשר המקדשי שלהם.

חנוכה הוא חג עם המון משמעויות והרבה כיוונים אשר הודגשו לאורך הדורות השונים. כמובן שלא נוכל להקיף כאן את כל המשמעויות, אך אין ספק שהליבה של חג החנוכה שעל שמה הוא גם נקרא, היא חנוכת המקדש! זהו אם כן חג שמוקדש כולו להתבוננות, הוקרה, געגוע והתחברות למקדש, ובצורה מדויקת יותר – חג שבו אנו עוסקים *בלהאיר את האור של המקדש בעולם!* במהלך הסדרה נשתדל לגעת בהיבטים המקדשיים ובמשמעויות השונות העולות מהחג על מנת שנוכל לקיים את מצוות החג עם כוונה עמוקה יותר.

אבל לפני כן, אני מזמין אותך לענות על השאלה של הגמרא: לפי הבנתך, מהי הנקודה המרכזית של חנוכה שבגללה החליטו חכמים לקבוע את החג הזה כחג לדורות שיכנס ללוח השנה העברי מידי שנה, גם שנים רבות אחרי שההשפעה הישירה של אירועי חנוכה נחרבו והתפוגגו יחד עם חורבן המקדש השני?

אשמח לקרוא שיתופים.

************************************************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות פרסום, אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

חנוכה בתודעת מקדש
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד