דוד המלך ביקש לבנות את בית המקדש אך הדבר נאסר עליו. הוא מכין תכניות, אוסף חומרים, ממנה לוויים ועושה כל מה שהוא יכול בשביל לקדם את העניין עד כמה שהוא יכול. תקופתו של דוד רצופה מלחמות רבות וקשות מאוד עד למצב של הכנעה וכיבוש העמים וביסוס ממלכה רחבה ובטוחה, כפי שפירטנו בתרגיל הקודם. השלום המיוחל מגיע בסופו של דבר בזכות עוצמתו הצבאית של דוד המלך ושל גיבוריו.
כאשר דוד מגיע סוף סוף למצב שבו "ה' הֵנִיחַ לוֹ מִסָּבִיב מִכָּל אֹיְבָיו", עולה בו מיד הרצון לבנות את בית המקדש. הוא משתף את נתן הנביא וזה עונה לו מיד ובאופן פשוט: כֹּל אֲשֶׁר בִּלְבָבְךָ לֵךְ עֲשֵׂה כִּי ה' עִמָּךְ. אך כאן מגיעה התפנית המפתיעה בעלילה. בלילה נגלה הקב"ה לנתן הנביא ומעביר את המסר: "הַאַתָּה תִּבְנֶה לִּי בַיִת לְשִׁבְתִּי?!" לא, לא אתה דוד, כי אם בנך. בנבואה עצמה לא מפורשת הסיבה מדוע לא דוד יבנה את בית ה', אך בתיאור המעמד בו דוד מצווה את שלמה לבנות את בית המקדש המופיע בספר דברי הימים, שם דוד מסביר את הסיבה:
דָּם לָרֹב שָׁפַכְתָּ וּמִלְחָמוֹת גְּדֹלוֹת עָשִׂיתָ, לֹא תִבְנֶה בַיִת לִשְׁמִי כִּי דָּמִים רַבִּים שָׁפַכְתָּ אַרְצָה לְפָנָי. הִנֵּה בֵן נוֹלָד לָךְ הוּא יִהְיֶה אִישׁ מְנוּחָה וַהֲנִחוֹתִי לוֹ מִכָּל אוֹיְבָיו מִסָּבִיב. כִּי שְׁלֹמֹה יִהְיֶה שְׁמוֹ, וְשָׁלוֹם וָשֶׁקֶט אֶתֵּן עַל יִשְׂרָאֵל בְּיָמָיו
האמת היא שתקופה ארוכה היה לי קשה עם העניין הזה. הרי דוד המלך מסר את כל חייו על קידוש השם ועל הנהגת עם ישראל. אמנם הוא היה גיבור מלחמה אך עם זאת היה גם "עדין כתולעת" כפי שחז"ל מתארים. הוא באמת נשא בתוכו את שני ההפכים האלה, ואם כך – מדוע הוא לא יכול להיות בעצמו איש השלום שיבנה את בית המקדש ויזכה גם הוא להיות "איש מנוחה"?
בעקבות העיון בנבואות שראינו, מתברר שעניין המקדש הוא להביא שלום עולמי, לא בזכות הכח כי אם בכח הזכות. במילים אחרות – לא כי אנחנו הכי חזקים צבאית, אלא כי כשאנחנו מי שאנחנו באמת, ואנחנו נותנים מקום לשכינה להופיע, העולם כולו *יבחר* בכח בחירתו החופשית לקבל את הנהגת עם ישראל עליו, ולא כי עם ישראל הוא הכי חזק באיזור מבחינה צבאית.
הזכרנו ששלמה מבסס את מלכותו, וכיצד הוא עושה זאת? לא באמצעות כח החרב, כי אם בעיקר בכח החכמה שקיבל מה', כפי שזה בא לידי ביטוי בסיפור המפורסם של "משפט שלמה". באותו אופן המקדש פועל כלפי אומות העולם, והמעבר ממלכות דוד למלכות שלמה מסמל בעיני את המעבר מהנהגה שהיא בזכות הכח, להנהגה שהיא בכח הזכות, כפי שנעמיק ונראה בתרגיל הבא.
ומכאן לתרגול היומי – להתבונן היכן אנחנו פועלים בזכות הכח והיכן אנחנו פועלים בכח הזכות, במישור הפרטי והכללי?
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate