לאחר שראינו מספר נבואות בספר ישעיהו העוסקות בהיבט האוניברסלי של בית המקדש העתידי, נמשיך את המסע עם נבואות מספר זכריה.
הנביא זכריה היה אחד מהנביאים שפעלו בתקופת שיבת ציון ובניית בית המקדש השני, ומצד אחד עודדו את העוסקים במלאכה להתמודד עם התהליך הארוך שלפעמים היה נראה שנעצר או מתעכב או מאכזב, ומצד שני גם התנבאו על חזון עתידי שהראה את הפוטנציאל הגדול, כפי שהתנבא הנביא חגי: "גָּדוֹל יִהְיֶה כְּבוֹד הַבַּיִת הַזֶּה הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן".
הנבואה בה נתבונן היום היא מפרק ח, והיא מתחילה בפסוקים המפורסמים על המשמעות הרוחנית של ימי הצומות אשר יהפכו מאבל לששון (ונגענו בכך מעט בלימוד על תשעה באב):
כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת צוֹם הָרְבִיעִי וְצוֹם הַחֲמִישִׁי וְצוֹם הַשְּׁבִיעִי וְצוֹם הָעֲשִׂירִי יִהְיֶה לְבֵית יְהוּדָה לְשָׂשׂוֹן וּלְשִׂמְחָה וּלְמֹעֲדִים טוֹבִים וְהָאֱמֶת וְהַשָּׁלוֹם אֱהָבוּ
אבל אנחנו נתמקד הפעם בפסוקים הבאים, המתארים בפירוט רב יותר את התהליך אותו ראינו בספר ישעיהו:
כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת עֹד אֲשֶׁר יָבֹאוּ עַמִּים וְיֹשְׁבֵי עָרִים רַבּוֹת. – התיאור מתחיל בכך שיגיעו אנשים ועמים רבים לירושלים.
וְהָלְכוּ יֹשְׁבֵי אַחַת אֶל אַחַת לֵאמֹר נֵלְכָה הָלוֹךְ לְחַלּוֹת אֶת פְּנֵי ה' וּלְבַקֵּשׁ אֶת ה' צְבָאוֹת אֵלְכָה גַּם אָנִי – בעקבות הביקור הם חוזרים אל מקומם וממש עוברים אדם אדם ואומרים לו "בוא נעלה לירושלים ונעלה להר ה' ונבקש את פניו!". אפשר לראות כאן ממש תיאור של צימאון רוחני אדיר שקיים בעולם, והמים הקרים שירוו את הצמא הזה הם האפשרות לחוות את קרבת ה' בבית המקדש בירושלים.
והתוצאה של זה? בפסוק הבא: וּבָאוּ עַמִּים רַבִּים וְגוֹיִם עֲצוּמִים לְבַקֵּשׁ אֶת ה' צְבָאוֹת בִּירוּשָׁלָ͏ִם וּלְחַלּוֹת אֶת פְּנֵי ה' – בדומה למה שראינו בספר ישעיהו, העליה לירושלים ובקשת קרבת ה' הופכת מבקשה של אנשים פרטיים, לבקשה לאומית רשמית של "עמים רבים וגוים עצומים", ממלכות שלמות שבאות בתור ממלכות ומבקשות לעבוד את השם בירושלים.
(אני מדגיש שוב – לא מדובר בהתגיירות! ישנה ביהדות משנה סדורה שלימה באשר לדרך של מי שאינם יהודים לעבוד את השם גם מבלי להתגייר. זה נקרא 7 מצוות בני נח, זה כולל כמובן אמונה בהשם והפסקה מוחלטת של עבודה זרה, ועוד מספר דינים שונים. אפילו יצאו לאור סידורים מיוחדים שמאפשרים להם להתפלל לה'!).
והתהליך הרוחני ממשיך ומתגבר בפסוק הבא: כֹּה אָמַר ה' צְבָאוֹת בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֲשֶׁר יַחֲזִיקוּ עֲשָׂרָה אֲנָשִׁים מִכֹּל לְשֹׁנוֹת הַגּוֹיִם וְהֶחֱזִיקוּ בִּכְנַף אִישׁ יְהוּדִי לֵאמֹר נֵלְכָה עִמָּכֶם כִּי שָׁמַעְנוּ אֱלֹהִים עִמָּכֶם.
יש כאן תיאור מדהים שמדבר על כך שיגיע יום שבו לכל יהודי יגיעו עשרה גויים (ולפי רש"י זה 10 מכל אחת מ70 האומות בכל אחת מ4 כנפות הבגד, סה"כ 2,800…) שיתחננו לפניו "נלכה עמכם".
מה בדיוק הכוונה? האם הכוונה נלכה עמכם לבית המקדש, או שהכוונה נלכה עמכם רוחנית ונלמד מכם איך לעבוד את השם? אני חושב שזה לא מאוד משנה, המגמה היא ברורה – רצון של כל עמי העולם להתקרב להשם וללמוד מעם ישראל את דרכי עבודת השם, וכל זה בעקבות הביקור בירושלים ובבית המקדש! ומשם מתפשטות השמועות בצורה ויראלית לעולם כולו, כפי שמסיים הפסוק "כִּי שָׁמַעְנוּ (ש)אֱלֹהִים עִמָּכֶם".
לסיכום נבואה זו, נראה שעל כולנו להתכונן ליום שבו בין 10 ל2800 גויים יצרו איתנו קשר בפרטי ויתחננו לפנינו שנלמד אותם את דרכי עבודת ה'! אז יש לך כבר תכנית פעולה איך להתכונן ליום הזה??
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate