דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

הצעה לכוונת הלב ביום ראש השנה ברוח הסבר הרמח"ל (מועדי המקדש ליום כ"ו אלול)

11/09/2025 5:09 pm אין תגובות admin

הנהגת הייחוד והנהגת המשפט – שני מושגים מאוד יסודיים ובסיסיים בקבלת הרמח"ל, עמדו בליבת התרגילים הקודמים. כעת נראה כיצד הדברים מתקשרים ליום ראש השנה.

כאמור, ביום זה מתחדשת נקודת בריאת העולם, והאנושות מקבלת הזדמנות נוספת לעשות צעד נוסף במהלך תיקון חטא אדם הראשון. ההפרדה בין הבורא לנבראים, היא חלק מתהליך ה"נסירה" הכולל את ה"דורמיטא" – השינה, שמתבטאת ב"הירדמות" כביכול של הבורא או במילים אחרות – ההיעלם וצמצום אורו הגלוי מהבריאה. דבר זה מאפשר את הבחירה החופשית העצמאית של האנושות.

אלא שבנקודה הזו מתחדד הפער בין הבורא שברא את הבריאה עם כוונה שהעולם יגשים את ייעודו, לבין המציאות בפועל של העולם שנובעת מהבחירה החופשית של האנושות. הפער הזה הוא למעשה התשתית של *הדין* של ראש השנה שבוחן את המצב אבל עיקרו הוא השאלה – מה צריך לקרות השנה כדי שהעולם יתקדם לכיוון הנכון? כמו מכונית שנוסעת ומתחילה לסטות מהנתיב והנהג צריך לחשב כמה לסובב את ההגה כדי להחזירה למסלול. מסביר הרמח"ל שזהו דין שנובע *מהנהגת הייחוד* ולא מהנהגת המשפט.

אז מה עושים בראש השנה כדי לזכות בדין? נתחיל ממה *לא עושים.* נשים לב שבניגוד ליום כיפור שבו אנו נוהגים לומר לא פחות מ-10 פעמים את הוידוי על חטאינו (!), בראש השנה המילה חטא לא מוזכרת, עד כדי כך שיש מנהג שלא לאכול אגוזים בראש השנה כי אגוז בגימטריה ("עם הכולל") = 18 = חטא!!

דבר זה מובן לאור הסבר הרמח"ל – מאחר והדין של ראש השנה נובע מהנהגת היחוד, המיקוד והכוונה שלנו במהלך העבודה הרוחנית של ראש השנה הם לא בחטאי העבר שלנו אלא בכוונה שלנו לשנה הקרובה! ומהי אותה כוונה? מסביר מו"ר הרב רא"ם הכהן בספרו "קול דממה": "עֲבוֹדָתָם שֶׁל אֲנָשִׁים מִן הַשּׁוּרָה הִיא לַעֲמֹד וְלוֹמַר… הִנְנִי! "הִנְנִי", הִנֵּה אֲנִי, הִיא הַקְּרִיאָה הַמַּרְאָה שֶׁהָאָדָם מַמְלִיךְ עַל עַצְמוֹ אֶת ה', וְהוּא מוּכָן לַעֲשׂוֹת כְּכָל אֲשֶׁר יְצַוֶּה"". או במילים פשוטות יותר: "צריך גלגל? אני גלגל!".

אם כך, בראש השנה הקרוב, נוכל לכוון את לבנו לרעיון זה, ומי שרוצה יוכל להיעזר במילים הבאות (מומלץ להדפיס או לרשום בפתק ולומר לפני תקיעת השופר): "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, בְּיוֹם זֶה הִנְּךָ בּוֹרֵא מֵחָדָשׁ אֶת עוֹלָמְךָ מִתּוֹךְ כַּוָּנָה לְהַשְׁפִּיעַ אֶת טוּבְךָ לַנִּבְרָאִים, וְהִנְּךָ דָּן אוֹתִי וְאֶת הָעוֹלָם כֻּלּוֹ הַיּוֹם, מָה יִהְיֶה חֶלְקֵנוּ בַּתָּכְנִית שֶׁאַתָּה בּוֹנֶה לַשָּׁנָה הַקְּרוֹבָה. בְּמַהֲלַךְ תְּקִיעַת הַשּׁוֹפָר, אֲנִי מְבַקֵּשׁ לְקַשֵּׁר אֶת נִשְׁמָתִי לְנִשְׁמַת כְּנֶסֶת יִשְׂרָאֵל הַנִּמְצֵאת בְּבֵית מִקְדָּשׁ שֶׁל מַעְלָה וּמְקַבֶּלֶת עַל עַצְמָהּ עֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם בְּמַהֲלַךְ תְּרוּעַת הַהַמְלָכָה הַמִּקְדָּשִׁית, וּמִתּוֹךְ כָּךְ הִנְנִי מְקַבֵּל עַל עַצְמִי כָּל תַּפְקִיד שֶׁתִּרְצֶה עֲבוּרִי, כַּאֲשֶׁר כָּל כַּוָּנָתִי הִיא לְקַדֵּם אֶת הַבְּרִיאָה לְתַכְלִיתָהּ בְּהֶתְאֵם לִרְצוֹנְךָ הַקָּדוֹשׁ!"

תפילה לומר לפני התקיעו

הזכרנו שבמקדש היתה תקיעה ציבורית בשם כל ישראל ובמקביל אליה תקיעה של נשמות ישראל בבית מקדש של מעלה. כעת תקיעה זו מקבלת תוכן בהיר יותר: כשם שברמה האישית אני יכול לקבל על עצמי כל תפקיד כעבד השם, כך כאומה אנו נדרשים לקבל על עצמנו את תפקידנו האוניברסלי לקדם את העולם והאנושות כולה לתיקונם!

אמנם בתקופה זו שבית המקדש טרם נבנה, אין לנו כרגע תקיעת המלכה ציבורית ממלכתית בשם כל ישראל, אלא רק את התקיעות "האישיות". אבל אנו יכולים לכוון ולדמיין כיצד נשמתנו שמתכללת בכנסת ישראל כולה, נמצאת עם נשמות ישראל כולן בבית מקדש של מעלה, ושם יש תקיעת המלכה ציבורית "לפני ה'". נתפלל שמכח הכוונה הזו ההתעוררות של עם ישראל להתחבר לתפקידו *הציבורי כאומה* תלך ותתחזק ותאיר ביתר שאת בשנה הקרובה!

ולסיום – מה מתוך כל זה בכוונתך לקחת איתך לראש השנה הקרוב, וכיצד?

************************************************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

אלול וחגי תשרי בתודעת מקדש ראש השנה בתודעת מקדש
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד