התרגיל האחרון היה מאוד יסודי ובו נחשפנו לרעיון שבמקביל לתקיעה ה"ארצית" קיימת גם תקיעה "רוחנית" שמתרחשת ב"בית מקדש של מעלה". אמנם בהיעדר מקדש פיסי גם תקיעת ההמלכה שב"ארמון" נעדרת, אך אנו יכולים לתת לה מקום ונוכחות חלקית בעולם בכח הכוונה והדימיון שלנו בזמן תקיעת השופר.
עוד ביטוי הלכתי להבדל המהותי בין התקיעה במקדש, תקיעת ההמלכה, לתקיעה בכל מקום אחר היא כאשר ראש השנה חל בשבת. כידוע, להלכה אסור לתקוע בשופר בראש השנה שחל בשבת, אך במקדש כן היו תוקעים!
בשאלת הסיבה מדוע אין תוקעים בשבת מחוץ למקדש, יש הבדל מעניין בין התלמוד הבבלי לירושלמי. לפי מסקנת הבבלי (ראש השנה כ"ט ע"ב), מעיקר הדין אכן מותר לתקוע בשופר בשבת, וההוכחה לכך היא שאכן תקעו בשופר במקדש בשבת. אלא שיש חשש שמא יטלטל את השופר 4 אמות ברשות הרבים, ובכך יחלל שבת. (בדומה לגזירה שגזרו על מגילה, לולב וכו'). לכן חכמים גזרו שלא לתקוע בשופר בשבת, ואילו במקדש אין איסורי שבות (=גזירות חכמים הקשורות לאופי השבת).
לעומת זאת בתלמוד הירושלמי (ראש השנה פ"א ה"ד) המסקנה היא שגם מעיקר הדין אין לתקוע מחוץ למקדש, והסיבה היא שפסוק אחד מגדיר את ראש השנה כ"יום תרועה" ופסוק אחר מגדיר את ראש השנה כ"זכרון תרועה". שואל הירושלמי כיצד ניתן ליישב את הפסוקים? ועונה שכאשר ראש השנה חל ביום חול אזי הוא "יום תרועה" אך כאשר הוא חל בשבת אזי הוא "זכרון תרועה". אם כך, שואל הירושלמי, גם במקדש אין צורך לתקוע בשבת שהרי הוא יום "זכרון תרועה"? ועל כך מביא את תשובת ר' שמעון בר יוחאי שלומד מהמילה "והקרבתם" – "במקום שהקרבנות קריבין". כלומר תקיעת השופר במקדש קשורה בקשר ישיר לעובדה ששם מוקרבים הקרבנות. במילים אחרות, תקיעת השופר היא חלק מהעבודה במקדש!
כדי להבין את המקרה של תקיעת השופר בראש השנה שחל בשבת, נתבונן רגע בשאלת קיום השבת במקדש באופן כללי. בכל שבת היו נעשים במקדש לא מעט פעולות שמחוץ למקדש היו נחשבות חילול שבת. כדוגמת הקרבת קרבן התמיד, מוספי השבת, הקטרת הקטורת ועוד. פעולות אלו לא נחשבות חילול שבת מאחר ובמקדש הן חלק בלתי נפרד מהשגרה המקדשית ויותר מכך חלק בלתי נפרד מהגדרת השבת!
בתפילות השבת אנו מזכירים את קרבן המוסף של שבת ומדגישים את החיסרון שלו שבלעדיו יש משהו לא שלם בשבת שלנו. ממילא ברור שהקרבת מוסף השבת לא רק שאינה פוגעת חלילה בשלימות השבת, אלא להיפך – בלעדיה השבת אינה שלימה, ואנו מתפללים להשלמת החיסרון. (בנושא השבת במקדש נעסוק בהרחבה לאחר ט"ו בשבט בע"ה).
נחזור כעת לראש השנה. לאור ההסבר שהבאנו, ברור שתקיעת השופר בראש השנה במקדש היא רגע השיא והמהות של כל היום הזה! זהו הרגע שבו ממליכים את הקב"ה למלך העולם, שגם נתן לנו את התורה והמצוות, ובין השאר את מצוות השבת… לא ניתן לדחות אותו מפני החשש של חילול שבת כשם שכל פעולה אחרת שהיא חלק מהשגרה המקדשית נעשית בשבת וזה חלק בלתי נפרד מקיום והגדרת השבת במקדש, וכמובן אין זה מסתבר שמצוות השבת תפקיע את ההמלכה של מי שציווה על השבת… אלא שמחוץ למקדש, המלכת השם אינה תלויה בשמיעת קול השופר, אלא יש פה את קיום מצוות שמיעת השופר שחלה על כל יחיד. במקרה כזה לפי הסבר הבבלי אין סיבה שהמצווה תדחה את השבת במקרה של חשש מפני טלטול ברשות הרבים.
לפי הסבר הירושלמי, בשבת אנו מקיימים "זכרון תרועה". מה בדיוק אנו זוכרים? כאמור בתרגיל הקודם הסברנו שבמקביל לתקיעה שלנו ישנה תקיעה נוספת שמתרחשת בבית מקדש של מעלה, אפילו אם בית המקדש הפיסי אינו קיים חלילה. הצענו שיחד עם שמיעת קול השופר, ניתן "לזכור" את תקיעת השופר של בית מקדש של מעלה בכח הכוונה והדימיון. כמובן הכוונה בזכירה הזו היא לא מניעת שכחה אלא נתינת מקום ונוכחות לרעיון. ניתן להציע על פי הירושלמי שכאשר ראש השנה חל בשבת אמנם אי אפשר לקיים את מצוות שמיעת השופר אך עדין ניתן "לזכור" את תקיעת ההמלכה שבבית מקדש של מעלה שממשיכה להתקיים גם אם ראש השנה חל בשבת!
ואכן ישנם מקומות שנוהגים על פי מנהג המקובלים לומר גם בשבת את הפסוקים המקדימים את תקיעת השופר ובמקום לתקוע בפועל – מכוונים לשמוע בכח הדימיון את קול השופר (וכך ראיתי שנוהגים בפועל בישיבת עתניאל לדוגמה). ניתן להוסיף לכך את הידיעה שאכן ישנה תקיעת שופר בבית מקדש של מעלה, וגם אם גופנו אינו שומע אותה – נשמתנו שומעת אותה.
אנו מתקרבים ליום ראש השנה הבא עלינו לטובה. בין אם יחול בשבת ובין אם לאו, אני מזמין אותך להוסיף את הכוונה של המלכת השם בעולם כולו בכח התקיעה המקדשית בבית מקדש של מעלה, ולהאמין שנשמתנו נוכחת ושומעת את התקיעה הזו יחד עם שורשי הנשמות של כל עם ישראל!
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate