אז ראינו את ההבדלים ההלכתיים העצומים שבין תקיעת השופר בכל מקום, לבין תקיעת השופר במקדש, עד כדי כך שאם נתקע בבית הכנסת באופן שבו תוקעים במקדש, ככל הנראה שהתקיעה תיחשב כפסולה!
אז כיצד ניתן להסביר זאת? נפסק להלכה שהברכה אותה מברכים על מצוות השופר הינה ברכת "אשר ציוונו לשמוע קול שופר". כלומר המצווה על כל אדם היא לא *לתקוע* בשופר אלא *לשמוע* את קולו. ממילא "כל השופרות כשרים", כי מה שחשוב זה הקול שיוצא מהשופר ולא השופר עצמו.
לעומת זאת, מצוות תקיעת השופר במקדש היא שונה בתכלית. הרי לא כל אחד מישראל יבוא ויתקע בשופר במקדש, ואפילו לא כולם שומעים את התקיעה. כמו כל המצוות המקדשיות הציבוריות, מי שמקיים את המצווה הם הכהנים – שלוחיו של עם ישראל. במקדש יש מעמד אחד של תקיעה שתוקעים הכהנים, והם מקיימים את המצווה "בשם כל ישראל".
ממילא ברור שהמצווה היא *בתקיעה* עצמה ולא בשמיעה, וממילא יש חשיבות לאופן ולצורה שבה נעשה הטקס, ומכאן החובה לצרף את החצוצרות (הקשורות לטקסים הציבוריים), לצפות את פי השופר בזהב ועוד.
כדי להבין את משמעות התקיעה המקדשית-ציבורית הזו, נתבונן בפסוק אותו כבר הזכרנו: "בַּחֲצֹצְרוֹת וְקוֹל שׁוֹפָר הָרִיעוּ *לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ* ה'". הפסוק מדגיש שהתרועה בחצוצרות וקול שופר היא דווקא כאשר נמצאים "לפני המלך". במילים אחרות, נמצאים "בארמון" ומריעים ביחס למלכות ה' בשביל לאשר ולקבל על עצמנו את מלכותו מתוך רצון ובחירה. דווקא התקיעה במקדש היא זאת שיותר מכל מבטאת את מימד ההמלכה ביום ראש השנה. זה מסביר מדוע הסבר "ההמלכה" הוא הסבר פחות נפוץ יחסית לשאר ההסברים למצוות השופר, שכיום נוהגת רק באופן שהוא מחוץ למקדש.
חשוב להדגיש! לא מדובר כאן על "קבלת עול מלכות שמים" פרטית כפי שאנו עושים בקריאת שמע. מדובר כאן על כך שאומה שלימה, מיוצגת ע"י שליחיה הרשמיים, מכריזה באופן הצהרתי ורשמי, לעצמה ולעולם כולו, כי היא בוחרת למלך – את מלכו של עולם!
פעולה זו נעשית דווקא בראש השנה, יום בריאת האדם והשלמת בריאת העולם, היום שבו מתגלה ומתחדשת מערכת היחסים של בורא-נבראים בכל שנה מחדש, כפי שהארכנו להסביר בתרגילים הקודמים.
בתרגילים הבאים נפגוש משמעויות נוספות לחילוק בין התקיעה במקדש לתקיעה בכל מקום, ובינתים אשמח לשמוע מה התחדש לך בעקבות תרגיל זה?
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate