דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

האם במקדש יצאו ידי חובת תקיעה בשופר? (מועדי המקדש ליום י"ז אלול)

04/09/2025 4:37 pm אין תגובות admin

ראינו שתרועת השופר בראש השנה מבטאת בין השאר את קבלת עול מלכות השם ובכך שאנחנו *בוחרים* לחדש את הקשר ולהביע את הרצון שלנו במלכות השם – בכך אנחנו כביכול מנטרלים את מימד הדין וה"כפיה" שיש בגילוי המלכות של ראש השנה. אך כידוע יש לתקיעת השופר בראש השנה עוד הרבה טעמים ועניינים שלרוב הם הרבה יותר נוכחים ומוכרים מאשר רעיון ההמלכה עליו דיברנו. מדוע?

כדי לענות על השאלה נתבונן במשניות ממסכת ראש השנה הדנות באיזה שופר יש לתקוע בראש השנה. בתחילה אומרת המשנה: כָּל הַשּׁוֹפָרוֹת כְּשֵׁרִין, חוּץ מִשֶּׁל פָּרָה, מִפְּנֵי שֶׁהוּא קֶרֶן. אָמַר רַבִּי יוֹסֵי: וַהֲלֹא כָּל הַשּׁוֹפָרוֹת נִקְרְאוּ קֶרֶן… לפי משנה זו, ניתן לתקוע בשופר הלקוח מכל חיה מלבד פרה. אך המשנה הבאה, חוזרת ומדברת על שופר של ראש השנה "כאילו כלום": שׁוֹפָר שֶׁל רֹאשׁ הַשָּׁנָה שֶׁל יָעֵל פָּשׁוּט, וּפִיו מְצֻפֶּה זָהָב, וּשְׁתֵּי חֲצוֹצְרוֹת מִן הַצְּדָדִין. שׁוֹפָר מַאֲרִיךְ וַחֲצוֹצְרוֹת מְקַצְּרוֹת, שֶׁמִּצְוַת הַיּוֹם בַּשּׁוֹפָר: וזה "מסתבך" עוד יותר במשנה ה' שם ר' יהודה אומר שבראש השנה תוקעים בשל "זכרים כפופים" כלומר בשופר של איל (כבש).

בקריאה ראשונה ניתן להבין שיש סתירה בין המשניות – האם ניתן לתקוע בכל שופר (מלבד של פרה) או שיש לתקוע בשופר של יעל או אולי של איל?

כדי לפתור את הסתירה לכאורה, הגמרא מסבירה שההבדל בין המשניות הוא שהמשנה הראשונה עוסקת בתקיעה בכל מקום ובכל זמן ואילו המשנה השניה עוסקת דווקא בתקיעה במקדש! מה משמעות החילוק?

אנו מכירים מניסיוננו רק את תקיעות השופר בבית הכנסת וניתן לדמיין את בית המקדש כסוג של בית כנסת גדול שהרבה מאוד אנשים התפללו בו יחד… אך דימיון זה לא מסביר את ההבדלים הרבים ברמה ההלכתית!

שהרי לדוגמה אנחנו מקפידים מאוד לשמוע כל חלקיק מהתקיעה ללא שום הפרעה, והגבאים טורחים להזכיר את ההלכה הזו בכל שנה לפני תקיעת השופר. האם יעלה על הדעת שלכתחילה במהלך רוב תקיעת השופר יתקעו במקביל בחצוצרות שילוו את השופר??

ועוד: אנחנו מקפידים שלא תהיה שום חציצה בין התוקע לבין השופר. אז האם ייתכן לצפות דווקא את *פי השופר* בזהב??

ובנוסף – אנו פוסקים כר' יהודה שעדיף להשתמש בשופר כפוף, שלקוח דווקא מן הכבש (איל). ואילו במקדש תקעו בשופר "פשוט" (כלומר לא כפוף), ודווקא של יעל!

האם ייתכן שדווקא במקדש תקעו באופן פסול או לא מהודר?? כמובן שלא. ההבדלים האלו מחייבים התבוננות עמוקה, ועל כך נרחיב בתרגיל הבא.

ובינתים נקודה למחשבה: מהו לדעתך ההבדל *המהותי* בין תקיעת השופר במקדש לתקיעה מחוצה לו?

************************************************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

אלול וחגי תשרי בתודעת מקדש ראש השנה בתודעת מקדש
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד