דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

מבט מלמעלה על החגים לאורך מעגל השנה באמצעות פסוקי המוספים (מועדי המקדש ליום ד' אלול)

26/08/2025 4:03 pm אין תגובות admin

חודש אלול התחיל ואנחנו עם הפנים לתקופת "החגים", חגי תשרי הבאים עלינו לטובה. אבל רגע, למה בכלל יש לנו את תקופת "החגים", שביננו, היא לפעמים גם קצת מאתגרת..? תקופה כל כך מרוכזת ואינטנסיבית עם חגים כל כך עמוקים ומיוחדים, והם באים בכזו צפיפות! עד שאנחנו נוחתים מהמהלך של ראש השנה ויום הכיפורים נכנסים ישר לתוך סוכות ופתאום מגיעה שמחת תורה…

לא היה עדיף לרווח קצת את החגים כך שגם "נפזר" את החגיגיות והמצוות המיוחדות לאורך השנה וגם נחסוך את הצפיפות המאתגרת של חגי תשרי?

*נעים להכיר – שתי משפחות החגים!*

כמובן שיש סיבות מאוד עמוקות שמערכת החגים בנויה בצורה שבה היא בנויה. כדי להבין מה קורה לאורך מעגל השנה, נתבונן בקצרה בפסוקי קרבנות המוספים שבפרשת פנחס, ונבדיל בין שתי משפחות של חגים.

המגיעים לבתי הכנסת בחגים, רגילים לשמוע את קריאת "המפטיר" בה מתואר קרבן המוסף של אותו החג. (קרבן זה מגיע *בנוסף* לקרבנות הרגילים לאותו יום והמיוחדים לאותו חג). הסגנון די חוזר על עצמו, וניתן היה לחשוב שבכל החגים זה אותו הדבר. אך אם נעיין מקרוב, נגלה דברים מעניינים.

לדוגמה בכל החגים מקריבים שעיר (תיש) אחד לחטאת. בכל החגים מקריבים 7 כבשים, למעט סוכות שבו יש 14. בכל החגים מקריבים איל אחד (שזהו למעשה כבש שנכנס לשנתו השניה!) למעט בסוכות שם מקריבים 2 אילים בכל יום. ולגבי פרים, כאן זה קצת יותר משתנה: בראש חודש, פסח ושבועות מקריבים 2. בראש השנה, יום כיפור ושמיני עצרת מקריבים 1. ובסוכות המספר משתנה – ביום הראשון 13 וזה הולך ויורד עד 7, וסה"כ מקריבים 70 פרים לכל אורך ימי החג.

אז מה קורה כאן? איך עושים סדר?

לא ניכנס למהות של כל בהמה ולמה דווקא המספר הזה, אבל אנחנו כן יכולים לראות משהו מעניין. ברור שסוכות הוא יוצא דופן ויש בו משהו מיוחד, והמספרים שונים בו כמעט בכל הבהמות, אז נשים אותו רגע בצד וננסה לראות את התמונה הגדולה: הכבשים מספרם שווה בכל המועדים – שבעה, וכמו כן איל אחד ושעיר אחד לחטאת. ולגבי הפרים, אנחנו יכולים לראות שמצד אחד יש לנו את החגים השייכים לחודש תשרי שבהם מקריבים פר אחד בכל יום (למעט סוכות כאמור), ובחגים הקשורים ל-3 הרגלים + ראש חודש, מקריבים 2 פרים בכל יום!

לפי ההסבר הזה, ברור שסוכות הוא חג ששייך גם ל-3 הרגלים וגם לחודש תשרי, וממילא מובן למה אצלו הכל כפול: בכל החגים מקריבים 7 כבשים ובסוכות – 14 כבשים בכל יום! בכל החגים מקריבים איל אחד ורק בסוכות – 2! ולגבי פרים – היינו מצפים שיהיו 3 בכל יום של סוכות, ובמקום זה אנו מקבלים מערכת מאוד מיוחדת של 70 פרי החג, עליה נדבר בנפרד כאשר נדבר על סוכות.

לסיכום העניין, מעגל השנה מתחלק לשתי משפחות של חגים שכל אחת מהן היא מהלך רוחני בפני עצמו. על המהלך של 3 הרגלים נדבר בע"ה לקראת פסח, ולראש חודש נקדיש סדרה שלימה לקראת סוף חודש שבט. בימים הקרובים נצלול לעומק של מהלך חגי תשרי. חודש תשרי הוא החודש השביעי בתורה, ועל כן יש בו קדושה מיוחדת שבאה לידי ביטוי בכמות החגים ובכך שהיום הראשון שלו הוא חג בפני עצמו. בע"ה נשתדל להגיע מוכנים כדי לחגוג חגים אלו לא רק בבית הכנסת, אלא גם בבית מקדש של מעלה – מתוך שאיפה לחגוג אותם גם בבית מקדש של מטה עוד השנה בע"ה!

אז יש למה לצפות ואי"ה נמשיך בכך בימים הקרובים.

*******************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

אלול וחגי תשרי בתודעת מקדש
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד