דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

מה יקרה כשהאנושות כולה תהפוך לצמחונית (מועדי המקדש ליום כ"ח אב)

21/08/2025 2:56 pm אין תגובות admin

אנחנו מגיעים היום לעסוק בשאלה המרכזית שסביבה נבנה הלימוד בימים האחרונים של החיבור "חזון הצמחונות" – שאלת הקרבנות בבית המקדש השלישי. הרב קוק מתייחס לכך בצורה מפורשת במספר פסקאות הנמצאות בסיום החיבור ובפסקאות נוספות המפוזרות בכתביו. בגלל מורכבות ואריכות הדברים לא אביא ציטוטים אלא רק את סיכומי הדברים בשפה פשוטה.

ראשית נזכור את ההלכה איתה פתחנו שאותה פוסק הרמב"ם – מצווה לבנות בית להקריב בו קרבנות! זו נקודת המוצא שלנו. בנוסף אנו מוצאים מדרש מעניין שהיווה בסיס לדברי הרב קוק: "רבי פנחס ורבי לוי ורבי יוחנן בשם ר' מנחם דגליא: לֶעָתִיד לָבֹא כָּל הַקָּרְבָּנוֹת בְּטֵלִין וְקָרְבַּן תּוֹדָה אֵינוֹ בָּטֵל…" (ויקרא רבה ט ז).

אם כך אנו רואים שמצד אחד יש בהווה חובה לבנות בית ולהקריב בו קרבנות, וממצד שני יש מדרש שעוסק בזמן שנקרא "לעתיד לבוא" ובו יש קביעה שלעתיד לבוא יתבטלו הקרבנות. "לעתיד לבוא" זו הגדרה מאוד רחבה שיכולה לכלול מונחים שונים: בית המקדש השלישי, ימות המשיח, תחיית המתים, אחרית הימים ועוד. (בע"ה נעסוק בנושאים אלו בהרחבה בהמשך השנה בסוף חודש סיון). ניתן להבין שלא מדובר בעתיד "הקרוב" (כלומר בתחילת תקופת בית המקדש השלישי) אלא בעתיד "הרחוק". על תקופה זו אומר הרמב"ם בסוף הלכות מלכים שעד שהדברים יקרו, לא נדע איך יקרו.

ובכל זאת הרב קוק מתאר בכתביו תהליך הדרגתי שניתן להבין את קווי המתאר שלו, ולקחת בחשבון שהפרטים יכולים כמובן להשתנות. על פי הרב קוק התהליך יתחיל בכך שבבית שלישי וודאי יהיו קרבנות מן החי בהתחלה, לפחות כל זמן שאכילת בשר נחשבת למעשה מקובל ורגיל. הרי לא יתכן ש"שולחנו מלא, ושולחן רבו חסר". כלומר זה יהיה מאוד צבוע לומר שזה לא מוסרי להקריב קרבנות מן החי, כאשר בני אדם נוהגים לאכול בשר וזה דבר מקובל.

כחלק מתהליך הגאולה והתעלות העולמות, בני האדם יתעלו יותר ויותר ויתקרבו למדרגת מלאכים, ובעלי החיים יתעלו יותר ויותר ויתקרבו למדרגת בני אדם. כאשר יתוקנו כל העוולות האנושיות המוסריות, בני האדם יחפשו למי להיטיב, ויתחילו לחנך וללמד דעת לבעלי החיים, כאילו היו הילדים שלהם. יתכן שגם בעלי החיים ישנו את הטבע שלהם, ויפסיקו בעצמם לאכול מזון מן החי! כפי שנאמר בנבואה: "וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ". הפסוק יכול להתפרש הן כמשל על כך שלא יהיו יותר מלחמות (כלומר האנושות הגיעה לתיקון חברתי מוסרי כללי מוחלט) והן כפשוטו – בעלי החיים ישנו את טבעם, יקבלו דעת, ויפסיקו לטרוף אחד את השני. במצב כזה, לא ייתכן שבני אדם יאכלו את ה"ילדים" שלהם, והאנושות תהפוך להיות צמחונית באופן טבעי ופשוט.

האם במצב כזה יתבטלו מיד הקרבנות מן החי?

אנו נראה בתרגיל הבא שהדברים לא כל כך פשוטים… בינתים אני מזמין אותך לדמיין עולם שבו "גר זאב עם כבש" – אין מלחמות בכלל, לא בין בני אדם, ולא בין בעלי החיים. כיצד דימיון שכזה יכול להקרין על חיי היום יום שלך?

*******************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

חזון הצמחונות והשלום
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד