לאחר שראינו את יחס התורה לאכילת "בשר תאווה" לפי פירוש הרב קוק, נשאלת השאלה – אם אכן מדובר באידיאל מוסרי נעלה שכזה, מדוע שלא נאמץ את הרעיון הלכה למעשה, ונכריז שהגיעה העת של האנושות להיות צמחונית???
על כך עונה הרב קוק מספר תשובות אותן נראה במהלך התרגילים הקרובים. הנקודה הראשונה היא "סוד התזמון". אומר הרב קוק שיש הרבה "דעות כוזבות" ש"משוטטות בעולם" והבעיה איתן היא *לא* שהן דעות של שקר, להיפך – הן מייצגות אידיאלים נשגבים! הבעיה איתן היא *שעוד לא הגיע זמנם!* וכאשר מקדימים את המאוחר וקופצים למדרגה מוסרית שעוד לא הגיע זמנה, הדבר גורם דווקא הידרדרות מוסרית!
המצב הנוכחי, אומר הרב קוק, הוא שהעולם מלא בעוולות מוסריות, מלחמות, שעבוד, עוני, שנאה וקנאה בין עמים ואנשים. (נזכור שהדברים נכתבו בתחילת המאה ה-20, לפני מלחמת העולם הראשונה וכל שכן השניה!). מעבר לכך שהדבר מגוחך ביותר, אם במצב כזה ננסה להכריז על שאיפה מוסרית שהיא גבוהה כל כך, בזמן שהרמה המוסרית של האנושות עוד לא בשלה לזה, הרי שכאשר תהיה נפילה – היא תהיה נפילה נוראית! כי הרי מדובר על מצב שבו כביכול אין הבדל בין בני אדם לבעלי חיים – את כולם אסור לאכול! ואם אנשים לא יכולים לעמוד ברף כזה והגדר נפרצת ורוצים לאכול בשר, הרי שעלולים להגיע למצב שבו הורגים ואוכלים אפילו בני אדם!
לכן, אומר הרב קוק, "כָּל זְמַן שֶׁדַּעַת אֱלֹהִים הָאֲמִתִּית לַעֲשׂוֹת "חֶסֶד מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ" אֵינֶנָּה כְּתוּבָה עַל לוּחַ לִבּוֹ שֶׁל הָאָדָם בִּכְלָלוֹ" (=האנושות) הרי שיש חובה לייצר הפרדה מוסרית ברורה בין האדם לבעלי החיים! העובדה שמבחינת הרף המוסרי הנהוג, אין שום בעיה עבור בני אדם לאכול בעלי חיים, מבטיחה שהאנושות לא תידרדר למדרגה של אכילת בשר אדם…
לסיכום נקודה זו, אנו רואים שהרב קוק מדגיש את הבעייתיות *המוסרית* באכילת הבשר לצד החובה המעשית *כן לאכול בשר* על מנת להימנע מקטסטרופה מוסרית גדולה עוד יותר!
בתרגילים הבאים נראה הדרכות מעשיות נוספות של הרב קוק ביחס לשאלה המוסרית של אכילת בעלי חיים.
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate