בתרגיל הקודם ראינו את העמדה העקרונית שאותה מציב הרב קוק בתחילת חיבורו "חזון הצמחונות והשלום": מאחר והאנושות נבראה צמחונית זה סימן שזה המצב התקין וממילא הוא בהכרח יחזור ביום מן הימים! בהמשך מביא הרב קוק חיזוקים נוספים לעמדה שהצמחונות היא המצב המתוקן:
בספר דברים בפרשת ראה מופיעות מצוות הקשורות באכילת בשר כמו האיסור לאכול את הדם. התורה משתמשת בביטוי שנראה לא מובן בהתחלה: "רַק בְּכָל אַוַּת נַפְשְׁךָ תִּזְבַּח וְאָכַלְתָּ בָשָׂר". התורה מכנה את הבשר "בשר תאווה".
מסביר הרב קוק את כוונת הפסוקים: כל זמן שיש בך (הכוונה לאנושות) את התאווה לאכול בשר, ואין תחושת גועל מוסרית בדומה לתחושה שנוצרת מהרעיון של אכילת בשר אדם (!), הרי שהתורה מתירה את אכילת הבשר ובלבד שלא יאכלו את הדם. אבל "מכלל הן אתה שומע לאו", כלומר כאשר האנושות כולה תגיע למדרגה של תחושת גועל מוסרית מאכילת בשר (ואין ספק שאנחנו הולכים ומתקרבים לעידן שכזה יחסית לתקופת הרב קוק שאז זה היה חזון מאוד רחוק), ממילא זה כבר לא יהיה שייך, ולא יהיה אפילו צריך לאסור את זה אלא פשוט כולם ייגעלו מזה, בדיוק כמו שהרעיון של אכילת בשר אדם הוא רעיון שאין לו מקום באף תרבות נורמלית.
בסיום הסדרה אנו נפגוש מצוות נוספות אותן מסביר הרב קוק כהתמודדות עם האתגר המוסרי שב"ניצול" בעלי החיים לצרכי בני האדם.
אני חוזר ומדגיש שמדובר בעמדה *העקרונית* של הרב קוק ובהמשך אנו נראה כיצד המליץ הרב קוק לנהוג *בפועל.*
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate