אנו ממשיכים בלימוד קטע מדברי האריז"ל בו הוא מסביר את עניין אכילת הבשר. ראינו שאדם הראשון תיקן את בעלי החיים באמצעות קריאת שמות, ולכן לא היה צורך לתקן אותם באמצעות אכילה. אך לדומם ולצומח הוא לא קרא שמות, כנראה שהוא הרגיש פחות הזדהות איתם, ולכן היה צריך לתקן באמצעות אכילה. לפני שנמשיך בלימוד חשוב לזכור שכאשר אנו מדברים על אדם הראשון אנחנו לא מדברים על *בן* אדם פרטי, כמוני וכמוך. אדם הראשון למעשה היה האנושות כולה באותה העת, ויתירה מזו – נשמתו כללה בתוכה את נשמות האנושות כולה עד סוף כל הדורות.
כך שמה שאנו מתארים כאן זה בעצם את תפקידה של האנושות כמתקנת ומרוממת הבריאה כולה, ואת התהליכים והשינויים שקרו לאורך ההיסטוריה בהקשר הזה. לאחר הקדמה זו, נמשיך כעת בלימוד דברי האריז"ל כדי לנסות להבין מה קרה כאשר חטא אדם הראשון באכילת הצומח היחיד שנאסרה עליו אכילתו – פרי עץ הדעת: "וְהִנֵּה אַחַר שֶׁחָטָא אָדָם הָרִאשׁוֹן חָזְרוּ כָּל הַבְּחִינוֹת לְהִתְקַלְקֵל וּבְחִינַת נִשְׁמוֹת בְּנֵי אָדָם וּבְחִינַת נִשְׁמוֹת הֲבַּעֲלֵי חַיִּים, אֲשֶׁר שְׁתֵּי בְּחִינוֹת אֵלּוּ הָיוּ מְבֹרָרִים כְּבָר. וְהִנֵּה אָז חָזְרוּ וְיָרְדוּ בְּעִמְקֵי הַקְּלִפּוֹת וְנִתְעָרְבוּ עִם הַסִּיגִים וְהַקְּלִפּוֹת טוֹב בְּרַע כְּבַתְּחִלָּה קֹדֶם שֶׁהֻבְרְרוּ."
במילים פשוטות, אם האדם ובעלי החיים נבראו ב"מצב אפס" ובעקבות תיקון השמות, בעלי החיים התעלו במידה מסוימת, הרי שבעקבות חטא אדם הראשון חזר המצב לקדמותו.
לגבי המשך התהליך, אנו מוצאים שני מקורות שונים שהם דומים אבל עם הבדלים מסוימים, ולכן אביא את הדברים בלשוני.
לפי מקור אחד (שער המצוות עקב), עד נח ובניו לא נמצא מישהו שהיה מספיק צדיק לתקן בכח אכילתו את בעלי החיים. ניתן להוסיף בזהירות שאולי החוויה של נח בתיבה בה הוא טיפל בכל בעלי החיים ופגש אותם מקרוב, יצרה חיבור וקרבה מסוימים שאפשרו לו לעשות את התיקון הנדרש ע"י האכילה. נדגיש שיכולת התיקון היא רק עבור חלק קטן מבעלי החיים (החיות הטהורות), רוב בעלי החיים נשארו אסורים באכילה. יש להבין שאם אכילת הבשר היא לא פעולה טכנית אלא מעין "תחנת מעבר" רוחנית, הרי שזה יכול לפעול בשני הכיוונים! כך שבמקום שהאדם יעלה את אנרגיית החיים של הבהמה למדרגת אדם, אנרגיית החיים של הבהמה עלולה למשוך ולסחוף אותו למדרגת בהמה. ולכן אומרת הגמרא שעם הארץ אסור באכילת בשר (למעט בשבת קודש כמובן).
לפי המקור השני באריז"ל (שער הפסוקים בראשית ד'), אדם הראשון חזר בתשובה, בנה מזבח והקריב עליו קרבן. כך תיקן בחזרה את הקלקול שגרם החטא. ואולם בתקופה שעד המבול, חזר העולם ונשחת ואפילו בעלי החיים התדרדרו מאוד מוסרית. ומאז המבול הותרה אכילת הבשר, כדי לאפשר את תהליך התיקון של החזרת המצב לקדמותו.
ומוסיף האריז"ל שבזמן שבית המקדש היה קיים, *היו הקרבנות מתקנים את כל קומות המציאות* – את האדם, החי, הצומח והדומם (שהרי בקרבן יש נציגות לכל קומה).
בתרגיל הבא נסכם את כל מה שראינו בדברי האריז"ל, וננסה להבין מה ניתן ללמוד מכך על סוגי הצמחונות השונים.
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate