אז אנחנו נמצאים בעיצומו של הסיפור על שבי ציון, שבעקבות הבצורת הקשה והנבואה שבאה בעקבותיה, התנערו מהקפאה של 20 שנה וחזרו לבנות את בית המקדש. 3 חודשים עוברים והם מסיימים את הנחת היסודות שבנייתם הופסקה כ-20 שנה לפני כן, וביום זה חגי הנביא מוסר עוד שתי נבואות, ובהם הפסוק שמחבר אותנו לנושא שלנו – חנוכה:
שִׂימוּ נָא לְבַבְכֶם מִן הַיּוֹם הַזֶּה וָמָעְלָה מִיּוֹם עֶשְׂרִים וְאַרְבָּעָה לַתְּשִׁיעִי לְמִן הַיּוֹם אֲשֶׁר יֻסַּד הֵיכַל ה' שִׂימוּ לְבַבְכֶם.
הנביא חגי אומר לעם ישראל – שימו לב לשינוי שהולך לקרות החל מהיום, יום יסוד היכל ה' – כ"ד כסלו! ואם ביום זה סיימו לייסד את היכל ה', זה אומר שמשהו מהותי הולך להשתנות החל מיום המחר – כ"ה כסלו. ומה הולך לקרות החל מיום זה?
הַעוֹד הַזֶּרַע בַּמְּגוּרָה וְעַד הַגֶּפֶן וְהַתְּאֵנָה וְהָרִמּוֹן וְעֵץ הַזַּיִת לֹא נָשָׂא – מִן הַיּוֹם הַזֶּה אֲבָרֵךְ
הרב יואל בן נון מסביר שהכוונה היא ששנת הבצורת מסתיימת, ומתחילה שנה חדשה שבה יהיה שפע גדול. בדיוק כפי שהבטיח להם כמעט 4 חודשים לפני כן, שהבצורת היא בגלל ההימנעות מבניית המקדש.
ומדוע זה קורה דווקא בתאריך זה? כאמור זהו התאריך שבו מסתיימת עונת המסיק, ומצד אחד רואים בצורה ברורה שגם ענף הזית והשמן נפגע בצורה משמעותית, ומצד שני זו נקודה שממנה ואילך יתחילו לראות את התנובה של השנה החקלאית החדשה ואת השינוי המבורך הצפוי.
אמנם יש לציין שבספר עזרא ו, טו, מצוין שחנוכת המקדש עצמו היתה 4 שנים לאחר מכן, בשנה השישית לדריוש בג' באדר, ואם כך לא ברור בדיוק מה הסתיים בכ"ד כסלו בשנה השניה. ככל הנראה מדובר על סיום בניית היסודות שתחילת בנייתם היתה בא' אייר לפני כ-20 שנה (כמתואר בעזרא ג, ח-י). נראה שהמשמעות הגדולה של התאריך הזה היא לא בעצם סיום תהליך או חנוכת המקדש, אלא בהתנעתו מחדש, לאחר שנות ההקפאה.
נתבונן רגע על מהלך הדברים. הצהרת כורש מתניעה תהליך של מימוש "נבואת 70 השנה", חזרת עם ישראל לארצו, והקמת המקדש מחדש. בפועל, התהליכים מתרחשים "על אש קטנה". כמות העולים לארץ לא גדולה אך למרות זאת כוונתם ברורה, והם מחדשים את עבודת הקרבנות ומתחילים את הנחת היסודות למקדש השני מתוך כוונה לשחזר את מקדש שלמה בשעתו. אלא שאז הדברים נתקעים, מצד אחד צווי הקפאה של השלטון הפרסי ומצד שני – קושי אדיר לשרוד את הקיום היומיומי, הן מול התנכלויות העמים באיזור, הן בצד הכלכלי, והן בצד הרוחני (נשיאת הנשים הנכריות ועוד). התחושה הכללית היא של דעיכה הולכת ומתמשכת, וככל שעובר הזמן זה למעשה הולך ומחמיר. אנו נפגוש את התחושה הזו בהמשך כאשר נתבונן על הלך הרוח הראשוני אל מול גזרות היוונים.
ואל מול החושך "המוסיף והולך" הזה, לפתע מאיר אור גדול בתוך החושך. פרץ הנבואה (שננסה להבין מהיכן הגיע כאשר נעסוק בהכנה לחג הפורים) מאיר באור עליון את המציאות, ומפיח כוחות חדשים שמשנים את כל המהלך. עם ישראל משנה את סדר העדיפויות, מתמסר להקמת המקדש, והמציאות כולה מתחילה להגיב לשינוי הזה. וזוהי הבטחת הנביא – מיום זה ואילך שבו סיימתם את החלק החשוב והתשתיתי של הנחת יסודות ההיכל, מיום זה שבו השתנתה המגמה הרוחנית מדעיכה כללית להארת אור המקדש, מיום זה גם היבול כולו יתברך, והשנה החקלאית החדשה כבר תהיה מבורכת ושופעת. אז נכון, יקחו עוד 4 שנים בשביל לסיים את תהליך בניית המקדש כולו, אך היסודות (תרתי משמע) לאירוע הזה – הונחו כאן, בתאריך כ"ד-כ"ה כסלו.
לסיכום, מה שברור מהפסוקים האלה, שהרבה לפני תקופת החשמונאים, התאריך של כ"ה בכסלו הוא יום שמיועד להתחלת הופעת אור המקדש בעולם, כבר מהמשכן, דרך בית שני.
עוד נקודה שחשוב לשים לב אליה כאשר אנו מנסים להבין את תקופת בית שני, היא שעם ישראל לא נמצא בעצמאות מדינית! אלא הוא קיבל מעין אוטונומיה דתית תחת שלטון האימפריה הפרסית, שבהמשך נכבשת ע"י אלכסנדר מוקדון היווני. זאת תהיה נקודת המוצא ממנה ניכנס לתוך אירועי ומשמעויות חנוכה עצמם, בתרגילים הבאים.
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות פרסום, אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate