דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

לילה ויום – מי הביצה ומי התרנגולת?.. (מועדי המקדש ליום י' חשון)

01/11/2025 10:07 pm אין תגובות admin

בתרגיל הקודם ראינו את ההקבלה המדויקת שבין מבנה היממה למבנה השנה, וכיצד כל חודש וכל חג תופס את מקומו על ה"שעון" השנתי, וקשור לתנועה הטבעית שעולה מתוך עונות השנה. אם נסתכל במבט על, נוכל לראות ששני המעגלים האלה (מעגל השנה ומעגל היממה) מורכבים משתי תנועות בסיסיות הפוכות שהולכות ומתחלפות ביניהם בתהליך הדרגתי – תנועה אחת היא תנועת האור/יום/קיץ, והתנועה ההפוכה היא תנועת החושך/לילה/חורף. בין לבין יש את זמני המעבר – בוקר/אביב וערב/סתיו.

למעשה שתי תנועות אלו מרכיבות כל דבר חי שיש במציאות. החל מהלב הפועם שמתכווץ ומתרחב, הנשימה שכוללת את השאיפה והנשיפה, הזוגיות שכוללת את הגבר והאישה, החשמל שבנוי על המתח שבין הפלוס למינוס ועוד ועוד. תנועת ה"יום" מאופיינת בפעילות, ערנות ועשיה, ותנועת ה"לילה" מאופיינת בחוסר פעילות, שהיה ואף שינה.

כך גם במהלך השנה – הקיץ הוא זמן הפעילות של עובד האדמה שפעילותו קשורה באופן הדוק למקצב של עונות השנה. למעשה הפירוש המילולי של המילה "קיץ" בתנ"ך הוא איסוף פירות בשלים, ובמיוחד תאנים. המילה "אביב" בתנ"ך פירושה הבשלה ראשונית של התבואה, ועל כן ניסן נקרא חודש האביב, כי בו השעורה מבשילה ונקצרת. מכאן נמשכת תקופת הפעילות עד לשבועות שהוא חג הקציר וממנו ואילך הבאת הביכורים ששיאם לקראת חג הסוכות שהוא חג האסיף וככל הנראה לאורך חודש תשרי הובאו עיקר ביכורי שבעת המינים שרובם ככולם מבכירים בקיץ.

אם כך, אנו רואים קשר ישיר בין שפע הפעילות של הקיץ לבין כמות החגים שקשורים במהותם גם למקצב החקלאי. לעומת זאת, בלילה ובחורף עובד האדמה נמצא בחוסר פעילות. לאחר זריעת השדות כל שנשאר לעשות הוא להתכנס הביתה ולהתפלל לגשמים… ואכן נשים לב שבין סוכות לפסח, אין למעשה חגים שמוזכרים בתורה! (חנוכה, ט"ו בשבט ופורים אלו חגים שנוספו בתקופה מאוחרת יותר ולא מוזכרים בתורה). וכך גם בלילה – כאשר השמש שוקעת ואין תאורה מלאכותית כל שנשאר לעשות הוא לאכול ארוחת ערב וללכת לישון.

שתי התנועות הבסיסיות האלה, שנוכל לכנות אותן העשיה והשהיה, הן גם שתי תנועות בסיסיות בנפש, ובחסידות הן מכונות "רצוא ושוב". כמובן ניתן להעמיק בזה עוד ועוד, אבל מגמתנו היא להתרכז בענייני המקדש.

ולפני שנמשיך ונגיע למקדש אני רוצה לתת לך שאלה למחשבה – מה קדם למה לדעתך? העשיה או השהיה? היום או הלילה? הקיץ או החורף? הביצה או התרנגולת… 😉

אשמח לשמוע את דעתך בעניין עם הסבר כמובן…

************************************************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

מבנה היממה והשנה
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד