את המסע שלנו בין נבואות התנ"ך המזכירות את ההיבט האוניברסלי של המקדש נתחיל בנבואה שהיא אולי המפורסמת ביותר, הנבואה המופיעה בישעיהו פרק ב':
הַדָּבָר אֲשֶׁר חָזָה יְשַׁעְיָהוּ בֶּן אָמוֹץ עַל יְהוּדָה וִירוּשָׁלָ͏ִם. וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ : לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב, וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו, כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלָ͏ִם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם וְהוֹכִיחַ לְעַמִּים רַבִּים וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה.
מהי אותה "אחרית ימים"? במהלך חודש סיון נצלול למושגי הגאולה השונים. בינתים ניתן להבין שלא מדובר על השלב הראשוני של הגאולה, אם כי על אחד השלבים המאוחרים. איננו יודעים מתי זה בדיוק, אך עצם הידיעה שזה חזונו של המקדש והמטרה הסופית – עוזרת לנו להבין טוב יותר מה המהות של הדבר אותו אנו מבקשים.
אם כך, באחרית הימים, הר בית ה' יהיה גבוה מכל ההרים והגבעות. האם הכוונה לשינוי פיסי שמדבר ממש על התרוממות הר הבית? יתכן מאוד, כידוע יש נבואות נוספות העוסקות בשינויים פיסיים בהרי ירושלים. אך נראה שזו לא הנקודה, כי גם שינוי פיסי בעצם מסמל את השינוי המהותי – בית ה' יהפוך להיות המקום שעיני כל העולם נשואות אליו!
ממילא, אם זה המקום הגבוה והחשוב בעולם, הגויים כולם ינהרו אליו. ומדוע יעשו זאת? כי הם מבקשים דרך. במילים אחרות – חזון, הנהגה, כיוון, הדרכה, חינוך = תורה. זוהי התורה אשר תצא מציון, ודבר ה' מירושלים. זוהי תורה שלא יוצאת רק לעם ישראל! אלא לעולם כולו. העולם כולו יתאחד תחת ההנהגה הרוחנית היוצאת מבית ה' ויבקש ללמוד את דרכי התורה וללכת באורחותיה!
כמובן שאין הכוונה שהעולם כולו יתגייר ויהפוך להיות ישראל. יש לדעת שישנה בהלכה "מחלקה" שלמה שעוסקת בהדרכה עבור אלו שאינם יהודים, ומכונים "בני נח". ישנן 7 מצוות שבהם מחוייבים "בני נח" וכאשר הם מקיימים אותן הם יכולים להיחשב כ"עבדי השם" וכ"חסידי אומות העולם" מבלי להפוך ליהודים. המצוות הן:
איסור אכילת אבר מן החי.
איסור ברכת השם (לגדף את שם אלוהים).
איסור גזל.
חובת הקמת דינים (מערכת משפט).
איסור רצח.
איסור עבודה זרה.
איסור גילוי עריות.
באמצעות מערכת המצוות הזו, הגויים יכולים להישאר מי שהם, ועדין לעבוד את השם תוך שמירה על כללי חברים מוסריים, להתפלל אליו, ולעלות אליו לרגל בחג הסוכות.
כאשר מציאות זו תתפשט בעולם, הדבר הטבעי ביותר יהיה לפתור את הקונפליקטים לא באמצעות אלימות, מלחמות וכח, כי אם פשוט באמצעות דיון ובוררות ב"מרכז ליישוב סכסוכים בינלאומיים" שיופעל באמצעות הסנהדרין הגדולה שתשב בהר הבית בירושלים. כל הבעיות הכלל עולמיות, סכסוכים, מגפות, בעיות אקלים וכו', הכל יגיע אל מרכז השלום העולמי בהר הבית ויתברר באמצעות חכמי הסנהדרין, הכהנים והנביאים.
ממילא, לא יהיה צורך יותר בכלי נשק! וכאן צריך להבין את המשמעות הרדיקלית של הפסוקים. יש הבדל בין הפסקת אש או אפילו הסכמי שלום, שבהם כל צד ממשיך להחזיק בחימוש מתוך ידיעה שאם הוא יהיה חלש – הצד השני "יטרוף" אותו, לבין מציאות שבה העולם כולו משמיד את כלי הנשק ומיסב אותם לכלים חקלאיים! המשמעות היא שמלחמה היא כבר לא אפשרות, ואף אחד לא יעלה בדעתו להשקיע משאבים כל כך עצומים רק בשביל לגדוע חיים, כאשר ניתן להשיג את מטרות המלחמה בדרך הרבה יותר מהירה, נעימה, זולה וכמובן – צודקת ומוסרית, מתוך ידיעה שזה רצונו של בורא עולם! מה יותר טוב מזה?
וכך, במקום לייצר כלים שמקצרים את החיים, הם יהפכו לכלים שיוצרים ומאריכים חיים. החרבות יהפכו למזמרות, וניתן לנסות לדמיין למה יהפכו נושאות המטוסים? אולי לספינות נוסעים שיביאו עולי רגל לבית המקדש… את זה נשאיר ליד הדימיון של כל אחד.
אם כך, הנכונות של עם לוותר על נשקו ועל תעשיית הנשק כולה משמעותה ביטחון מוחלט ומלא במציאות *שלא הולכת להשתנות.* מציאות של שלום עולמי, ללא שום חשש מפני גורם כלשהו שעלול להפר את ההרמוניה הזו ויש להתגונן מפניו!
זוהי רק אחת ממשמעויותיו האוניברסליות של המקדש. ממילא ברור שהחששות שגורמים מסויימים מפריחים לאויר והתרעות מפני "שפיכות דמים" או "מלחמת עולם שלישית" הם כמובן הפוכים לחלוטין מהכוונה האמיתית שבהקמת המקדש! הנבואה הזו באה ומלמדת אותנו שלא רק שבית המקדש לא יגרום למלחמות ושפיכות דמים, אלא שבית המקדש הינו *תנאי* לשלום עולמי, אמיתי ונצחי!
והמעוניינים להרחיב עוד בנושא זה מוזמנים לקרוא את מאמר התגובה שפרסמתי בזמנו בכתב העת דעות: https://doronherzog.org.il/shalom
אמנם, ניתן להקשות על כך שכבר היה לנו בית מקדש בעבר והנבואה הזו לא התגשמה. הסיבה לכך על פי הרמח"ל היא, שבכל אחד מבתי המקדש היתה חסרה איזו נקודה מבחינה רוחנית, ואף אחד מהם לא הגיע למדרגת בית המקדש "האחרון" אליו אנו מייחלים. ולכן חשוב להבין שאנחנו למעשה כוספים לדבר שמעולם לא היה במציאות, מה שמחייב אותנו להיות בהקשבה עמוקה לפסוקי הנביאים ולהפעלת כח הדימיון.
נקודה אחרונה שחשוב להדגיש לסיום היא, שהנביא מדגיש שמדובר על נבואה "לאחרית הימים". כלומר ישנו תהליך שזהו השלב *האחרון* שלו. ממילא אנחנו מבינים שהשלבים הראשונים יהיו אחרים, ועליהם נרחיב בהזדמנויות אחרות לאורך השנה. אלא שחשוב תמיד לזכור את החזון הסופי אליו אנו שואפים, ממילא גם אם אנחנו נדרשים לדוגמה להילחם בשלב מסוים, אנו יודעים שאנו עושים זאת לא כי זה האמונה והחזון שלנו (בניגוד לדתות אחרות…) אלא כי זה שלב הכרחי בדרך מסיבות שונות.
כיצד הנבואה הזו מאירה לך באור חדש את ההתבוננות על המצב האקטואלי? אשמח לשמוע בהודעה חוזרת.
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate