אנו יוצאים לדרך עם סדרה בת 5 ימים שבה נתבונן על סדר עבודת כהן גדול ומשמעותו הפנימית. סדרה זו מבוססת על ביאור שכתבתי לפיוט "אתה כוננת" אותו נהוג לומר בתפילת מוסף של יום כיפור לפי המנהג הרווח.
מאחר ולימוד של הביאור השלם יצור תוכן יומי ארוך מידי, ברוב הימים אביא רק את עיקרי הדברים. אני ממליץ מאוד לקרוא את הביאור המלא כדי להגיע מוכנים לתפילה. לשמחתי ביאור זה הודפס בהוצאת ישיבת עתניאל בה למדתי ושעיקרי הדברים מבוססים על שיעורים ששמעתי שם. ניתן לרכוש את החוברת בקישור הזה: https://doronherzog.org.il/buy-konanta או להוריד אותה להדפסה אישית בקישור הזה: https://doronherzog.org.il/konanta
אגב, נקודה מעניינת היא שהפיוט בנוי על בסיס סדר הא"ב, באופן שעולה ויורד לאורך כל הא"ב במשך 3 פעמים. כדי להקל על הלימוד, חילקתי בעצמי את הפיוט ל-11 חלקים. זוהי חלוקה שאינה מופיעה במקור והיא רק לצורך נוחות הלימוד!
וכעת נתחיל בלימוד עצמו:
*קטע א' (מתחילת הפיוט): הקדמה היסטורית מבריאת העולם עד לאהרׂן הכהן*
הפיוט בוחר לפתוח את סיפורו של יום כיפור דווקא בבריאת העולם, ומשם הוא מתאר את ההיסטוריה מתוך נקודת המבט של החטא וסליחתו. שוב ושוב בהיסטוריה של האנושות בוצעו חטאים הרסניים ובכל פעם ניתנה ההזדמנות הנוספת. עד שנבחר אהרן לשרת במשכן ובכך להביא למציאות קבועה של כפרה וסליחת החטאים.
נראה שיום כיפור מקבל כאן הקשר רחב יותר של סליחה לא רק לחטאי ההווה, כי אם גם המשך התיקון של כל חטאי העבר, החל מחטא אדם הראשון. נראה שלא יהיה זה מוגזם לומר שלפי קטע זה, ליום כיפור יש משמעות רוחנית שהיא עולמית, ולא רק ישראלית.
*קטע ב' (מהמילים "תחַת אַהֲרֹן מִגִזְעוֹ"): ההכנות ליום הכיפורים עד שחיטת התמיד*
הפיוט מתחיל לתאר את סדר העבודה של יום כיפור בדומה למשנה ביומא, שבעה ימים לפני יום כיפור. בתקופה זו עבר הכהן הגדול הכשרה וליווי ואף טקס השבעה, שמטרתם היתה לוודא שאכן פרטי העבודה של היום הזה יישמרו בצורה מדוקדקת.
נשים לב שתיאור זה מניח בתוכו את האפשרות שהכהן הגדול נמצא במצב מאוד לא אידיאלי. צריך ללמד אותו היטב את פרטי עבודת היום, ואף להשביע אותו שלא ישנה ממה שלמד. כמובן שהיו לאורך ההיסטוריה גם כהנים גדולים שהיו במצבים הרבה יותר גבוהים ואף כאלו שזכו להתגלות נבואית במהלך עבודת היום. ואולם יתכן שהפיוט (בעקבות המשנה) רוצה ללמד אותנו שאפילו אם מצבו הרוחני של הכהן הגדול לא היה גבוה, מאחר והוא נכנס כשליח של עם ישראל הרי שמצבו הרוחני האישי אינו משנה, ובלבד שהוא שומר על פרטי עבודת היום בצורה מדוייקת.
*קטע ג' (מהמילים "פרְשׂו לוֹ סָדִין שׁל בוץ"): התחלת העבודות השגרתיות בבגדי זהב*
כעת סיימנו את שלב ההכנות, והפיוט מתחיל לתאר את סדר עבודת יום הכיפורים בבית המקדש, ע"י הכהן הגדול. ככלל עבודות היום התחלקו לשני סוגים, וכולם נעשו ע"י הכהן הגדול. יש את העבודות הרגילות שנעשות בכל יום (או חג) בבית המקדש. את העבודות האלה עשה הכהן הגדול בשמונת הבגדים הרגילים שלו, המכונים "בגדי זהב".
ויש את העבודות הייחודיות ליום כיפור, אותן עשה הכהן הגדול בסט בגדים מיוחד ליום כיפור, אשר נקרא "בגדי לבן", והוא כלל רק את הכותונת, מצנפת, אבנט ומכנסים. בכל פעם שהכהן הגדול עבר מסוג עבודות אחד לסוג השני, הוא היה מחליף בגדים, ולצורך כך היה טובל במקווה.
נקודת הזמן שממנה מתחיל התיאור של עבודת היום עצמו היא סוף הלילה, ממש לפנות בוקר של יום כיפור. הכהן הגדול מתחיל את עבודת יום הכיפורים דווקא עם פעולות שגרתיות יחסית – קרבן התמיד, הקטורת והנרות. פעולות אלו הוא עושה בבגדי הזהב הרגילים שלו לאחר שטבל במקווה. לאחר מכן עובר לשחיטת התמיד, הקטרת הקטורת והעלאת הנרות במנורה, סיום הקרבת התמיד ושאר מנחות הבוקר, ואף הקרבת קרבנות המוסף של יום כיפור, ובמידה וחל בשבת – גם קרבן מוסף של שבת.
כאמור, כל זה נעשה בבגדי הזהב מאחר ומדובר בפעולות שגרתיות ולא ייחודיות ליום כיפור. בקטעים אותם נלמד מחר נצלול לתוך העבודות הייחודיות ליום הכיפורים שנעשות בבגדי לבן.
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate