שנה טובה ומתוקה מתחילה ב… יום צום?? אחרי האורות הגבוהים של ראש השנה אנחנו "מתרסקים" לתוך יום צום שהוא כנראה הצום עם הכי פחות יחסי ציבור… אז איך הפך צום גדליה – "צום השביעי" להיכנס לרשימה המכובדת של צומות החורבן יחד עם י"ז בתמוז ותשעה באב, כבר בתקופת התנ"ך?? (על פי זכריה, ח, יט)
כשחושבים על צום גדליה חושבים ישר על רצח פוליטי, אבל הוא ממש לא היה הרצח הפוליטי הראשון וגם לא הדרמטי ביותר. אז מה הופך את היום הזה לחלק ממעגל השנה העברי? הסיפור בקצרה הוא שאחרי חורבן בית המקדש הראשון נשארו בארץ קומץ (כמה רבבות) של יהודים מ"דלת העם", שמלך בבל היה מעוניין שימשיכו לעבד את האדמות. לצורך כך הוא מינה את גדליהו בן אחיקם כמנהיג מטעמו, שאכן התחיל לאסוף ולשקם את שארית הפליטה, והם אפילו ראו הצלחה חקלאית כפי שאומר הפסוק:
וַיָּשֻׁבוּ כָל הַיְּהוּדִים מִכָּל הַמְּקֹמוֹת אֲשֶׁר נִדְּחוּ שָׁם וַיָּבֹאוּ אֶרֶץ יְהוּדָה אֶל גְּדַלְיָהוּ הַמִּצְפָּתָה וַיַּאַסְפוּ יַיִן וָקַיִץ הַרְבֵּה מְאֹד (ירמיהו מ, יב). אלא שקנאה מצד ישמעאל בן נתניה שהיה מזרע המלוכה, וצדיקות יתר מצד גדליה שהגיע אליו מידע מודיעיני על הכוונה להתנקש בחייו, אך הוא נשאר "שבוי בקונספציה" ולא הסכים לקבל "לשון הרע" על ישמעאל – הובילו לרצח הפוליטי במהלך סעודת ראש השנה שהתקיימה במצפה.
אבל נראה שזוהי רק ההקדמה לסיפור, ולא הליבה שלו.
הסיפור עצמו הוא שלאחר רצח גדליה הנשארים בארץ מפחדים מתגובת מלך בבל והם מתארגנים לנטוש מיוזמתם את ארץ ישראל ולרדת למצרים. באופן שנראה אולי מפתיע, הם מחליטים ברגע האחרון לבקש את נבואת ירמיהו וממש מתחייבים לעשות כל מה שהשם יאמר "אם טוב ואם רע".
לאחר עשרה ימים (ביום כיפור?), ירמיהו מקבל נבואה וחוזר אליהם עם נבואת נחמה מפתיעה אולי: " אִם-שׁוֹב תֵּשְׁבוּ, בָּאָרֶץ הַזֹּאת–וּבָנִיתִי אֶתְכֶם וְלֹא אֶהֱרֹס, וְנָטַעְתִּי אֶתְכֶם וְלֹא אֶתּוֹשׁ: כִּי נִחַמְתִּי אֶל-הָרָעָה, אֲשֶׁר עָשִׂיתִי לָכֶם". במילים אחרות: הגרוע ביותר מאחוריכם. אנחנו עם הפנים קדימה. שבו בארץ, יהיה בסדר, עברנו מזמן של חורבן לזמן של נטיעה ושיקום.
תגובת היהודים מפתיעה עוד יותר: שֶׁקֶר אַתָּה מְדַבֵּר! לֹא שְׁלָחֲךָ ה' אֱלֹהֵינוּ לֵאמֹר, לֹא-תָבֹאוּ מִצְרַיִם לָגוּר שָׁם. כִּי, בָּרוּךְ בֶּן-נֵרִיָּה, מַסִּית אֹתְךָ, בָּנוּ, לְמַעַן תֵּת אֹתָנוּ בְיַד-הַכַּשְׂדִּים לְהָמִית אֹתָנוּ, וּלְהַגְלוֹת אֹתָנוּ בָּבֶל. כאשר תשובת ירמיהו אינה תואמת את הקונספציה שבה הם היו שבויים, הם פשוט מאשימים אותו בהמצאת הנבואה מתוך אינטרס אישי כלשהו… כל זה כאשר אנחנו נמצאים כחודשיים לאחר חורבן בית המקדש! שהוא ההוכחה הברורה לאמיתות נבואות ירמיהו.
בעקבות הסירוב להישאר בארץ הם יורדים למצרים, ושם אכן נתפסים ע"י הבבלים שכובשים את מצרים כפי שחזה ירמיהו. אבל הטרגדיה העצומה היא שבעקבות נטישת הארץ, היא הופכת לשממה ועזובה ללא רצף חקלאי, מה שגורם לכך שלאחר 70 שנה עם ישראל, בהצהרת כורש, מאוד מתקשה לרצות לחזור לארץ!
בעקבות כך מעטים וחלשים מאוד הם השבים לארץ, רוב עם ישראל נשאר בגלות ולפי ההסבר המקובל – בית שני לא מממש את הפוטנציאל שלו, ובכך נגזר עליו חורבנו והגלות הארוכה בעקבותיו עד להקמת הבית השלישי…
אך אם אותם מנהיגים של שארית הפליטה היו מצליחים להשתחרר מהקיבעון המחשבתי, להישאר בארץ ולהתחיל לשקם אותה, ייתכן שכל מהלך ההיסטוריה היה אחר לחלוטין, ובית שני אולי היה הופך להיות "הבית האחרון"…
אני חושב שהסיפור הזה הוא לא פחות ממדהים, ואני חושב שיש כאן מסר מאוד עמוק שדווקא פותח את "שבוע התשובה" שמפריד בין ראש השנה ליום כיפור. קיבעון מחשבתי של אנשים בודדים עלול לשנות את כל מהלך ההיסטוריה.
איפה אנחנו נמצאים בקיבעון מחשבתי? איפה אנחנו יכולים לשמוע אזהרות והנחיות מבחוץ, ולהמשיך שוב ושוב את אותן קונספציות שנה אחרי שנה, יום אחרי שהבטחנו לעצמנו שהשנה זה יהיה אחרת? ניתן לשאלות האלה להמשיך להדהד…
(מילים אלו נכתבו במקור במוצאי ראש השנה תשפ"ד, 3 שבועות לפני טבח שמחת תורה).
החל ממחר אנחנו נצא למסע הכנה ליום כיפור אותו נעשה באמצעות לימוד הפיוט "אתה כוננת" שהינו סדר עבודת כהן גדול שנהוג לומר ברוב קהילות ישראל במהלך תפילת מוסף של יום כיפור. המגמה שלנו היא להפוך את החלק שלפעמים נתפס כמייגע ולא מובן להיות פסגת היום, החלק המרתק, העמוק והמשמעותי ביותר… בהחלט אתגר מיוחד!
אז ניפגש מחר, ואם התחברת לדברים אודה לך מאוד על כל שיתוף והפצה של ההודעה הזו כדי שעוד אנשים יוכלו להתחבר.
ואם קיבלת את ההודעה מאדם אחר אני מזמין אותך להצטרף ללימוד בערוץ שנוח לך ביותר בו, מכאן: https://doronherzog.org.il/
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate