את התרגיל הקודם סיימנו עם שאלה גדולה – אם הדין של ראש השנה עוסק במה שיהיה ולא במה שהיה – כיצד באפשרותנו להשפיע עליו??
הרמח"ל בספריו מסביר מערכת מושגים חשובה ובסיסית. הקב"ה מנהיג את עולמו בשתי הנהגות מקבילות. ההנהגה הנגלית, הפשוטה והידועה, נקראת *"הנהגת המשפט".* הנהגה זו מפורטת בתורה בפרשית "והיה אם שמוע" אותה אנו קוראים מידי יום בקריאת שמע. ניתן לומר שישנם "כללי משחק" ברורים – אם תשמרו את המצוות תקבלו את כל הטוב שבעולם. ואם לא…
הנהגה זו מחייבת שתהיה לאדם בחירה חופשית וכדי שזה יקרה הקב"ה חייב להיות "אל מסתתר". אם האדם היה מרגיש מיידית את ההשפעות של כל בחירה שלו, למעשה לא היתה לו בחירה. (ניתן לדמיין אילוף של חיה באמצעות שוקר חשמלי… אין ספק שהיא "תתנהג כמו שצריך" מהר מאוד). על מנת שהאדם יוכל באמת לבחור בטוב, להתפתח, להידבק יותר ויותר בחלק הטוב שבו ולהעלות איתו את החומר – העולם צריך להתנהג לפי חוקי טבע קבועים וברורים ואז לאדם יש מרחב בחירה כיצד לפעול.
אך הסכנה הגדולה היא שבתוך ההיעלם הזה האדם עלול להגיע לשכחת הבורא, או להיגרר אחרי רצונותיו או תאוותיו, אולי אחרי מסקנותיו השכליות, ולמעשה האנושות כולה עלולה להסיט את הבריאה ממסלול המפגש המחודש ולשקוע יותר ויותר בהתנהגויות שמחזקות את שליטת החומר (כפי שקרה לדוגמה בדור המבול).
לכן, מסביר הרמח"ל, הקב"ה מנהיג את עולמו בהנהגה מקבילה, הנהגה נסתרת, הנקראת "הנהגת הייחוד". כמו במאי שמנהיג את שחקניו לפי תסריט ידוע מראש – כלפי חוץ נראה שהעלילה הולכת לכיוון אחד אך בסוף מסתבר שהכל היה חלק ממהלך שמביא לסיום מפתיע. הנהגת הייחוד היא הנהגה נסתרת שהוטבעה בבריאה מהרגע הראשון ועל פיה כל דבר שקורה בעולם, גם אם נראה כלפי חוץ שהוא מתוך בחירה חופשית של האדם – הוא למעשה עוד צעד בקידום העולם לתיקונו.
חשוב להדגיש שאכן בשכל האנושי שלנו יש סתירה בין הנהגת המשפט להנהגת הייחוד! אך זוהי מהות ההבדל בין האנושי המוגבל לבין האלוקי שיכול להכיל את הסתירות האלה. במילים אחרות – אכן הכל ידוע מראש ואכן יש לאדם בחירה חופשית! ואכן הדבר הזה הוא בלתי מובן ובלתי נתפס בעליל!
לסיכום, נחשפנו למושגים מאוד עמוקים ויסודיים מתורת הרמח"ל – הנהגת המשפט הגלויה, שבה הקב"ה דן את האדם על פי מעשיו והנהגת הייחוד שבה הקב"ה מקדם את עולמו לתיקון ללא תלות בבחירת האדם, ובסופה יתברר שגם מה שהיה נראה כבחירה ברע, למעשה היה עוד צעד בדרך לייחוד המלא והמפגש המחודש בין הבורא לנבראים באחרית הימים.
בתרגילים הבאים נראה כיצד מושגים אלו עוזרים להבין את הדין של ראש השנה ומה העבודה האישית הנגזרת מכך. בינתים מזמין אותך להתבונן – מתי בחייך הרגשת את הנהגת המשפט, ומתי את הנהגת הייחוד?
************************************************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate