בתרגיל הקודם ראינו עובדה פשוטה: אדם הראשון נברא צמחוני/טבעוני! לפני שנמשיך לעיין בהשתלשלות התפריט האנושי לאורך ההיסטוריה כפי שהיא מוצגת בתנ"ך ובמקורות השונים, נעצור רגע להתבונן על היחס של אדם הראשון לבעלי החיים שכאמור נבראו גם הם ביום השישי. בפרק א' של ספר בראשית אלקים מצווה את האדם: "וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ". הרדיה מבטאת יחס של שלטון והנהגה.
בפרק ב המתאר את בריאת העולם פעם נוספת, התיאור הוא קצת שונה. כאן אדם הראשון נברא ראשון ולא אחרון, מה שאומר שהוא היה בודד בעולם… כדי לפתור את הבעיה ולעשות לאדם "עזר כנגדו", אלקים יוצר את כל "חית השדה ואת כל עוף השמים" ומביא אל האדם. האדם קורא שמות לכל בעלי החיים, והשמות האלה נקבעים: "וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ". אך זה לא פותר את הבעיה: "וּלְאָדָם לֹא מָצָא עֵזֶר כְּנֶגְדּוֹ" וכאן מגיע תהליך בריאת האישה, שזה כבר קשור לנושא אחר…
אם כך, אנו רואים שני תיאורים ביחס לבעלי החיים והאדם: לפי פרק א' האדם "רודה" בבעלי החיים. לפי פרק ב' בעלי החיים נבראו כדי לשמש "עזר כנגדו" והאדם קורא שמות לבעלי החיים. אך זה לא פותר את בעיית הבדידות.
לסיום חלק זה, נשים לב לסיפור המפורסם שבו מעורב בעל חיים בפרקי הבריאה: אמנם נאמר על הנחש שהיה "ערום מכל חיית השדה" ויש להבין מה הכוונה, אבל בכל מקרה אנו רואים שהנחש יכל לתקשר עם בני האדם ואפילו עם אלקים… כלומר היו לו תכונות שנראות לנו כיום כאנושיות ואף למעלה מכך. אם נחבר את העובדות האלה למה שראינו בתרגיל הקודם מצטיירת תמונה שלימה:
בעלי החיים לא נבראו למטרות אכילה, אלא היו במדרגה אחרת לגמרי מהמוכר לנו כיום! הם קיימו מערכת יחסים עם האדם שנעה בין נתינים תחת הנהגתו, דרך ניסיונות לזוגיות, ועד לעימותים על רקע דתי… בתרגיל הבא נראה את ההסבר של האריז"ל לתמונה העולה מן הפסוקים ונתחיל לשאול את עצמנו – כיצד הגענו מהמצב המתואר בבריאה למצב המוכר לנו כיום?
שווה לחכות 😉
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate