דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

האם וכיצד ניתן לזרז את תהליך הגאולה? (מועדי המקדש ליום ו' תמוז)

15/07/2025 4:44 pm אין תגובות admin

אנו נמצאים בתרגיל האחרון של סדרת ה"לעתיד לבוא". עסקנו רבות בשני מסלולי הגאולה "בעתה" ו"אחישנה" והצגנו את הדברים כאילו מדובר בשני מסלולים נפרדים ומקבילים, שאפשר להתקדם רק באחד מהם, ואמרנו שככל הנראה עלינו על מסלול ה"בעתה".

אך האם הדברים כל כך חד משמעיים?

חנן פורת ז"ל מביא בשיעוריו קטע מהספר "קול התור" המספר כיצד הגר"א התייחס לפסוק זה: אָמַר לָנוּ רַבֵּנוּ: סוֹף סוֹף אֵין מִקְרָא יוֹצֵא מִידֵי פְּשׁוּטוֹ, שֶׁהַפְּשָׁט הוּא שֶׁאֲפִלּוּ בְּעִתָּה – אֲחִישֶׁנָּה. הגר"א בעצם אומר כאן – נכון, הגמרא דורשת את הפסוק שישנם שני מסלולי גאולה, ובלשונה: זכו – "אחישנה", לא זכו – "בעתה". אבל אומר הגר"א – זוהי דרשה! מה לגבי פשט הפסוק? הרי יש לנו כלל שאין מקרא יוצא מידי פשוטו! ועוד מסופרת עדות מדהימה של תלמיד הגר"א, ר' הלל משקלוב:

הַרְבֵּה פְּעָמִים רָאִיתִי אֶת רַבֵּנוּ מִסְתּוֹבֵב בְּחַדְרוֹ, וּמְדַבֵּר בְּסַעֲרַת רוּחַ נוֹרָאָה וְאוֹמֵר: "רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, הָאֵין לְךָ דֶּרֶךְ אֶמְצָעִית בֵּין בְּעִתָּה לְבֵין אֲחִישֶׁנָּה? אָנוּ עוֹמְדִים בְּכָל תֹּקֶף עַל דִּבְרֵי הַפְּשָׁט הַפָּשׁוּט שֶׁבְּדִבְרֵי הַבְטָחָתְךָ – אֲנִי ה', בְּעִתָּה – אֲחִישֶׁנָּה!"

וואו. עוד לפני שנבין מה בעצם אומר לנו הגר"א כאן, אנו יכולים להבין מהסיפור הזה שמדובר על עיקרון דרמטי ביותר, שהגר"א פשוט דורש אותו מריבונו של עולם! מעין דרך אמצע בין "בעתה" לבין "אחישנה". אז במה מדובר? כדי להבין זאת, נחזור אל הפסוק המלא מספר ישעיהו סוף פרק ס': הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף וְהַצָּעִיר לְגוֹי עָצוּם אֲנִי ה' בְּעִתָּהּ אֲחִישֶׁנָּה. אכן, בפשט הפסוק לא מדובר על שני מסלולים נפרדים שיש לבחור ביניהם, אלא על אירוע אחד, שכאילו הקב"ה אומר שכשתגיע העת ("בעתה") אז אני – אחיש אותה. נשמע טוב! אבל מה התנאי שזה יקרה? מה פשרו של תחילת הפסוק? מי זה הקטן ומה המשמעות של להיות לאלף?

ממשיך ומסביר הספר "קול התור":

"'הַקָּטֹן' וְ'הַצָּעִיר' נֶאֶמְרוּ עַל אֶפְרַיִם, שֶׁהוּא מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף, וְכַנּוֹדָע שֶׁהַדַּרְגָּה הֲכִי גְּבוֹהָה שֶׁל מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף הַבָּא בְּאִתְעָרוּתָא דִּלְתַּתָּא הִיא אֶלֶף פָּחוֹת אֶחָד, הַיְנוּ 'טצ"ץ בַּיְּסוֹד'. כְּשֶׁ'הַקָּטֹן יִהְיֶה לָאֶלֶף': כְּלוֹמַר כְּשֶׁיַּגִּיעַ בְּמַעֲשָׂיו עַד הַדַּרְגָּה שֶׁעַד הָאֶלֶף, אֲזַי – אֲנִי ה', אֲפִלּוּ בְּעִתָּהּ, אֲחִישֶׁנָּה, וְכֵן הַכַּוָּנָה "וְחָשׁ עֲתִדֹת לָמוֹ".

יש פה כתב חידה שננסה לפענח אותו. ישנה אפשרות להחיש את הגאולה גם אם היא במסלול "בעתה", וזאת באמצעות העיקרון של "אתערותא דלתתא" שזה אומר "התעוררות מלמטה". זה אומר שכשאדם עושה פעולה כלשהי בהשתדלות שלו, מתוך רצון לפעול יחד עם ה' לקידום תהליכי הגאולה, יש לזה השפעה ענקית, לא רק באופן הישיר של תוצאות הפעולה שהוא עשה (שבמקרים מסויימים יכולה בכלל להיכשל ואז נראה שלא השפיעה כלום), אלא יש לזה השפעה רוחנית של לעורר את תהליכי הגאולה "למעלה". ישנו משל יפה על ילד קטן שמנסה לטאטא עם מטאטא. הוא עושה תנועות קטנות למטה אבל קצה המקל של המטאטא למעלה עושה תנועות ענקיות, ויש להן השפעה שאח"כ חוזרת ויורדת לעולם. וזה אחד העקרונות של משיח בן יוסף, שהוא "עושה ומצליח". בניגוד לעיקרון שהרבה משתמשים בו שאומר "שב ואל תעשה עדיף", משיח בן יוסף מביא איתו כח של עשיה והשתדלות, שמעורר את החשת הגאולה.

אבל זה קורה דווקא עם מגיעים למדרגה שנקראת "טצ"ץ". מה הכוונה? בגימטריה, אות סופית יכולה להיות מחושבת כספרת מאות. לכן יוצא שטצ"ץ הכוונה ל-999. זה בעצם אומר שההשתדלות בעולם העשיה צריכה להגיע עד למדרגה של 999 מתוך 1000 – ואז תגיע ההשלמה מלמעלה של האלף שבעצם מסמל את השלמות, את משיח בן דוד. אם כך, עוד מעשה קטן ועוד מעשה ועוד השתדלות, מצטברים בסופו של דבר לעשיה בסוד ה-999, ואז הקב"ה מחיש את הגאולה ומשלים אותה ל-1000.

יוצא מכך שבידיים של כל אחד ואחד לעשות המון לקרב את הגאולה! כי כל פעולה קטנה שאדם עושה, אם זה במישור המעשי, הלימודי, התודעתי, הרוחני, כל פעולה כזו יכולה להיות לה השפעה אדירה בהתעוררות שהיא מייצרת, והיא יכולה להצטרף לעוד הרבה פעולות אחרות שישלימו בסופו של דבר את סוד ה"טצ"ץ". עד כדי כך שהגר"א הנחה את תלמידיו שאם הם יכולים אפילו רק להניח אבן אחת כרגע – שיעשו את זה, ומשם יוכל להתגלגל שיתקיים בהם הפסוק "אֶבֶן מָאֲסוּ הַבּוֹנִים הָיְתָה לְרֹאשׁ פִּנָּה".

דוגמה להשתדלות פשוטה שכל אחד יכול לעשות היא לספר לאדם נוסף שיש אפשרות להכיר מקרוב את מהות המקדש באמצעות הצטרפות ללימוד של 7 דקות ביום 🙂 כל מה שצריך זה לשלוח את הקישור בתוספת כמה מילים אישיות… https://doronherzog.org.il/ וזוהי כמובן רק דוגמה כדי לעורר השראה לכמה פשוט יכול להיות לעשות פעולה קטנה שיכולה להיות לה השפעה עצומה.

בזאת אנו מסיימים את הסדרה שעסקה בתהליכי הגאולה ו"לעתיד לבוא", למעוניינים לחזור על הסדרה כולה ניתן להוריד ולהדפיס אותה בקישור הזה: https://doronherzog.org.il/geula

*******************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

מה זה "לעתיד לבוא"?
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד