דילוג לתוכן
מיזם תודעת המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש
  • דף בית
  • 7 דקות מקדש ביום
  • דורון הרצוג ז"ל
  • צור קשר
  • להיות שותף – ח"י את המקדש

מי רוצה לב חדש? (מועדי המקדש ליום כ' סיון)

13/06/2025 5:13 pm אין תגובות admin

בתרגיל הקודם ערכנו היכרות עם המקובל האלוקי – הרמח"ל, ועם שני חיבורי המופת שלו בתחום האמונה היהודית – דרך ה' ומאמר העיקרים. ראינו עקרונות יסודיים שנגעו בשאלות הכי קיומיות – תכלית החיים בעולם הזה (לזכות לעונג של הארת הנשמה בתוך גוף גשמי, גם אם זך ומואר יותר מזה שאנחנו מכירים), וסיבת המוות (לאפשר לגוף להתפרק כדי שיוכל להיבנות מחדש ללא זוהמת הנחש בעת תחיית המתים ואז אור הנשמה יורגש בגוף).

אך כל זה צפוי להתרחש על פי הרמח"ל ב"אחרית הימים", ולמעשה יש לנו תאריך מדויק לכך – שנת 6,000 לבריאת העולם, אז יסתיים האלף השישי וניכנס לאלף השביעי, שהוא בחינת יום השבת. לשם המחשה, תרגיל זה נכתב בשנת ה'תשפ"ד, שהיא שנת 5784 לבריאת העולם, 216 שנה לסיום האלף השישי. (המקור לקביעה הזו הוא בגמרא אך נראה שהרמב"ם סבר שמדובר בדעת יחיד ולא פסק כך להלכה).

אז מה יקרה בינתים? מה הם תהליכי הגאולה שיקדמו לתחיית המתים, האם זה יכול לקרות לפני סוף האלף השישי והיכן בית המקדש משתלב בסיפור?

כאן נכנס המושג "*ימות המשיח".* ראינו שעל פי הרמב"ם ימות המשיח היא תקופה שבה העולם נשאר בדיוק אותו הדבר אלא שישנו שינוי פוליטי וכלכלי חשוב והוא שעם ישראל אינו משועבד לאומות אלא עצמאי וריבוני בארצו תחת מלך שהינו "חכם משלמה" ובמדרגת נבואה קרובה למדרגת משה רבנו, והוא זה שינהיג את העם מבחינה רוחנית במטרה לגדול ולהעמיק בחכמת התורה, מתוך מציאות של שפע שמאפשר. כמובן שיש לסייג זאת שהפרטים יכולים להשתנות כפי שהרמב"ם בעצמו אמר, וזה כמובן יכול להיות תהליך שיתחיל בריבונות ועצמאות ובתהליך ארוך נזכה למנהיגות יותר ויותר רוחנית…

כעת נראה את דברי הרמח"ל ומפאת אורכם אביא את עיקרי הדברים. הרמח"ל מתחיל בכך שישנו את המבט הפרטי שבו כל אדם עובר את התיקון שלו בהתאם לבחירות שהוא עשה במהלך חייו, אך ישנו מבט נוסף והוא המבט הכללי. הבריאה כולה צריכה לבוא לתיקונה וכדי שזה יקרה – עם ישראל שהוא האומה הנבחרת צריך קודם כל להגיע לתיקונו השלם: עַד שֶׁתְּסֻדַּר כְּלָל הָאֻמָּה הַנִּבְחֶרֶת בַּסֵּדֶר נָכוֹן, וְתִשְׁתַּלֵּם בְּכָל עִטּוּרֶיהָ, וְתִתְדַּבֵּק בָּהּ הַשְּׁכִינָה, וְאַחַר כָּךְ יַגִּיעַ הָעוֹלָם לַמַּצָּב הַשָּׁלֵם, וְיִזְכּוּ הַפְּרָטִים כָּל אֶחָד וְאֶחָד כְּפִי מַה שֶׁזָּכָה בְּמַעֲשָׂיו. כלומר – ישנו שלב מקדים לשלב של תחיית המתים שבו העולם והאנושות יגיעו לתיקון הסופי. השלב הזה הוא שלב שבו יש השראת שכינה בעם ישראל (כמובן באמצעות בית המקדש) והאומה פועלת על פי "כל סדריה" – והכוונה היא למלך, שופטים, כהנים ונביאים (בנושא זה נעמיק בחודש אדר א' בשנה מעוברת בע"ה).

על כך אומר הרמח"ל דבר מעניין: וְאוּלָם דָּבָר זֶה עֲדַיִן לֹא נִשְׁלַם מִתְּחִלַּת הַבְּרִיאָה וְעַד הֵנָּה. בכל ההיסטוריה לא היתה פעם אחת שעם ישראל היה במצבו השלם! וזה כולל גם את 40 שנות שלטונו של שלמה, שאולי היו קרובות מאוד לזה אך לא הגיעו לשלמות הרצויה (נעסוק בכך בסדרה שאחרי סוכות). לכן חייבים להגיע למצב הזה ורק אח"כ אפשר יהיה לעבור לשלב שבו מסתיימת למעשה ההיסטוריה, המציאות מתקבעת ועוברים לשלב הבא, שלב השכר.

כדי שזה יקרה, אומר הרמח"ל, צריך שיעמוד בראש עם ישראל אדם מזרע דוד המלך, והוא הנקרא "מלך המשיח". אותו מלך יוביל תהליך תיקון עמוק לעם ישראל ולבריאה כולה בעקבותיו: שֶׁיִּרְבֶּה הַטּוֹב בְּכָל הַצְּדָדִים, וְיָסוּר הָרַע לְגַמְרֵי, בֵּין בְּמָה שֶׁנּוֹגֵעַ לַנֶּפֶשׁ וּבֵין בְּמָה שֶׁנּוֹגֵעַ לַגּוּף, דְּהַיְנוּ לֵב הָאֶבֶן יֵעָשֶׂה לֵב בָּשָׂר, וְהוּא שֶׁתִּגְבַּר בִּבְנֵי הָאָדָם הַנְּטִיָּה לְטוֹבוֹת, וּבְאֹפֶן שֶׁלֹּא יִמָּשְׁכוּ אַחֲרֵי הַחֹמֶר כְּלָל אֶלָּא יִנָּטוּ תָּמִיד לָעֲבוֹדָה וְלַתּוֹרָה וְיִתְגַּבְּרוּ בָּהּ

הרמח"ל מתאר פה תהליך מדהים שבו הגוף עובר זיכוך הדרגתי, והאיזון שהופר בין הנשמה לגוף מתחיל לחזור למצבו המקורי, כך שהמשיכה הכל כך חזקה לתענוגות החומר תלך ותפחת, ובמקום זה תתחזק המשיכה של האנשים להתפתחות רוחנית. (האם אנחנו כבר רואים בימינו ניצנים של התופעה הזו? נקודה למחשבה). בסופו של דבר תתקיים הנבואה שלב האבן יהפוך ללב בשר, המשיכה אל החומריות תיפסק ובמקומה תהיה משיכה אל הרוחניות.

ומה יהיה התוצאות של התהליך הזה? ממשיך הרמח"ל: וּכְנֶגֶד זֶה תִּרְבֶּה הַשַּׁלְוָה וְהָרְוָחָה, [כלומר יהיה שפע כלכלי,] וְלֹא יִמָּצְאוּ נְזָקִים וְלֹא הֶפְסֵדִים כְּלָל, [כלומר יהיה שלום עולמי]… וְלֹא יִהְיֶה סִכְלוּת [טפשות] בָּעוֹלָם, אֶלָּא כָּל הַלְּבָבוֹת יִהְיוּ מְלֵאֵי חֲכָמָה, וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ יִהְיֶה שָׁפוּךְ עַל כָּל בָּשָׂר, בְּאֹפֶן שֶׁיִּזְכּוּ לוֹ הַכֹּל, בְּלִי קֹשִׁי כְּלָל… [כלומר כולם יזכו להגיע למדרגת נבואה ללא כל מאמץ!].

וְהִנֵּה יִשְׂמְחוּ וְיַעַלְצוּ בְּרֹב הַטּוֹבָה, [אנשים יזכו לעונג ושמחה בעקבות המדרגה הרוחנית שזכו לה] וְהֵם מִתְדַּבְּקִים בַּבּוֹרֵא יִתְבָּרֵךְ וְעוֹבְדִים לְפָנָיו עֲבוֹדָה שְׁלֵמָה, [עבודת ה' תהיה בשלמות] וְעַל יְדֵי זֶה יִהְיוּ מִתְעַלִּים וְהוֹלְכִים עָלוּי עַל עָלוּי [ההתפתחות הרוחנית תמשיך ותעמיק] עַד שֶׁיַּגִּיעַ לְמָה שֶׁצָּרִיךְ שֶׁיַּגִּיעוּ לוֹ, לַעֲבֹר מִמֶּנּוּ אֶל מַצַּב הַנִּצְחִיּוֹת בְּחִדּוּשׁ הָעוֹלָם. [כלומר העולם כולו יגיע למצב שקרוב מאוד למצב התיקון המוחלט של הסרת זוהמת הנחש].

אם כך, "ימות המשיח" הם תקופה של התעלות רוחנית שהיא למעשה תקופת מעבר המחברת בין הזמן שהוא "עולם הזה" לבין הזמן שהוא "עולם הבא", ואנו רואים שלא מדובר בתהליך רגעי כמו שמדליקים אור בחדר חשוך, אלא בתהליך הדרגתי שתחילתו בתקומה מדינית וכלכלית, המשכו בהקמת המקדש והשראת השכינה, והוא הולך ומתפתח לרבדים הרוחניים עד שמגיעים למדרגה מאוד עליונה של נבואה.

אך בכל זאת לא מדובר בתיקון המוחלט, וצריך עוד שלב שהוא רגע המעבר עצמו על מנת להסיר את זוהמת הנחש לגמרי: וְאָמְנָם הַחַיִּים כֻּלָּם צָרִיךְ שֶׁיָּמוּתוּ וְיַחְזְרוּ לֶעָפָר לְפָחוֹת שָׁעָה אַחַת קֹדֶם תְּחִיַּת הַמֵּתִים, וְאַחַר כֵּן יָשׁוּבוּ וְיִחְיוּ, אוֹתָם הָרְאוּיִים לָקוּם בַּתְּחִיָּה.

גם אותם אנשים שיזכו למדרגה הכל כך גבוהה הזו, צריכים עדין לעבור את תהליך ההפרדה בין הנשמה לגוף, התפרקות הגוף ובנייתו מחדש בצורה נקיה ומתוקנת, בתוך עולם שלמעשה נברא מחדש כעולם נקי ומתוקן כפי שהיה בעת בריאתו.

מתי יקרה התהליך הזה? כבר הזכרנו שישנם שני "מסלולים" של גאולה. נראה שהרעיון שהגאולה השלימה תגיע לכל המאוחר בשנת 6,000 לבריאת העולם היא ביטוי של מסלול "בעתה". כלומר יש כאן עת מאוד ברורה מתי זה אמור לקרות. כמובן ישנה הקבלה (אותה כבר הזכרנו) בין האלף השביעי לבין יום השבת. כשם שהשבת נכנסת בשקיעת החמה ברגע מאוד מדויק וברור, כך גם הגאולה תגיע להשלמתה ברגע מאוד מסוים, לכל המאוחר. כשם שככל שמתקרבים לכניסת השבת כך קדושת השבת כבר מתחילה להאיר ולהתחזק, כך גם ככל שמתקרבים לאורך "האלף השישי" לקראת זמן "השבת", כך אור הגאולה מתחיל להאיר, כחלק ממסלול בעיתה. *אבל* כשם שאדם יכול לקבל על עצמו שבת לפני הזמן, ואף מצווה עליו לעשות זאת, כך עם ישראל יוכל להיכנס לזמן הגאולה לפני הזמן! וזה בדיוק הרעיון של מסלול "אחישנה" אותו תיארנו. ומכאן האמונה שהמשיח יכול לבוא בכל יום והחובה להאמין ולצפות שאכן זה יקרה!

בנוגע לתחיית המתים, אנו רואים מהרמח"ל שגם כאן לא מדובר במעבר שהוא כמו הדלקת אור בחדר, שברגע אחד עוברים מחושך לאור, אלא גם זה תהליך הדרגתי שדומה יותר לזריחת השמש. וראיתי שהרב ראובן ששון מציין שהתהליך יתחיל לכל המאוחר 200 שנה לפני סוף האלף השישי (כלומר בשנת ה'ת"ת, היא שנת 2040 למניינם). אך כמובן יש לזכור שאנו מאמינים שזה יכול להתחיל לפני כן, וגם אם יתחיל אחר כך זה לא סותר את האמונה בגאולה!

לאחר שסיימנו את הסקירה הכללית של גישות הרמב"ם והרמח"ל בנוגע למושגים הבסיסיים של עולם הזה ועולם הבא, תחיית המתים וימות המשיח, ננסה להבין מה מקומו המדויק של המקדש בתהליך, כיצד הוא ייבנה, על ידי מי ומתי! אך לפני כן ננסה להבין את המשמעויות הרוחניות של הדומה והשונה בין הגישות השונות. בינתים מזמין אותך לכתוב לי מה התחדש לך בתרגיל היום.

*******************************

הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate

מה זה "לעתיד לבוא"?
« הקודם
הבא »
השארת תגובה

ביטול

פוסטים אחרונים

לא נמצאו פוסטים

מיזם תודעת המקדש
דורון הרצוג
גלילה לראש העמוד