הלילה זה קורה, אחרי 7 שבועות של הכנה יומיומית – ליל שבועות. הכנה לקבלת התורה בבוקר. מה יש בלילה הזה וכיצד זה מתקשר לעבודה המקדשית? עיקרי הדברים של התרגיל היום יתבססו על שיעור של מו"ר הרב פדיה נגר בנושא טהרת ליל שבועות.
ישנו זהר מפורסם (כרך ג דף צח עמוד א) שהוא הבסיס לתיקון ליל שבועות הנהוג בעם ישראל מאז תקופת האריז"ל. הזהר הזה מתאר כיצד רשב"י וחבריו תקנו את השכינה בליל שבועות באמצעות הלימוד כל הלילה. הזהר מדמה את שבעת שבועות ספירת העומר בהם אנו נטהרים מזוהמת מצרים, לשבעת ימי הספירה שסופרת הנידה, עד שהיא טובלת בליל היום השמיני כדי להתייחד עם בעלה. כך גם עם ישראל סופרים את השבועות בספירת העומר ובליל שבועות מתקנים את קישוטי הכלה באמצעות הלימוד בתיקון ליל שבועות שמתרכז דווקא בתורה שבכתב, וטובלים במקווה לקראת מתן תורה שהוא בחינת החתונה בין עם ישראל לקב"ה.
אך מעניין לדעת שישנו זהר נוסף (הנמצא בעמוד הקודם) המתאר את העבודה של "החסידים הראשונים" שמתאר את הטהרה של ליל שבועות לא כטבילה במקווה, אלא כהיטהרות באמצעות "הטל שיורד על המחנה" כאשר עם ישראל התקרבו להר סיני. כתוב שכשבני ישראל היו במעמד הר סיני פסקה מהם זוהמת הנחש של חטא אדם הראשון, והכוונה כאן שזהו "טל של תחיית המתים" שירד עליהם במדבר יחד עם המן, וטיהר אותם כך שכשהגיעו להר סיני כבר היו טהורים וכך יכלו לעמוד ולקבל את התורה בגוף טהור. הטהרה הזו היא טהרה דומה לתהליך הטהרה של פרה אדומה שנעמיק בו לאחר פורים בסדרה שתעסוק בשבת פרה, כפי שאומר הנביא יחזקאל בהפטרה לשבת זו: "וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם". אין כאן תיאור של טבילה במקווה אלא ברגע שאותם "רסיסי לילה" יורדים עלינו כמו טיפות הטל זה כבר מטהר, כמו שמספיקה טיפה אחת של מי אפר פרה אדומה בשביל לטהר את המת מטומאתו!
כיצד מקבלים את הטל הזה שיורד מנקודה כל כך גבוהה? אומר הזהר שכדי להידבק בטהרה הזו, כדי להיות ראויים לייחוד הזה, יש ללמוד תורה כל הלילה, ודווקא תורה שבע"פ. זאת לעומת ההנהגה של האר"י לחבורתו שהיו יחידי סגולה וגדולי ישראל, שמטרתם היתה *לתקן את השכינה* והיא התמקדה יותר באמירת התורה שבכתב. כמובן שאלו ואלו דברי אלקים חיים, אך יש לשים לב מה נאמר כדרך ליחידי סגולה ובני חבורה, ומה נאמר כדרך לרבים… בכל אופן ניתן בהחלט לשלב בין הדברים – להתחיל באמירת החלק של התורה שבכתב מהתיקון בחלק הראשון של הלילה (בשאיפה עד חצות הלילה), ובחלק השני להתרכז יותר בחלק של התורה שבע"פ. כשם שיש תיקון שבו אומרים את הפסוק הראשון והאחרון של כל פרשה, כך יש מנהגים לקרוא משנה ראשונה ואחרונה של כל מסכת, וכידוע משנה היא אותיות נשמה. כאן הדגש הוא על לימוד בקול, זה לא רק לימוד של השכל אלא לימוד שמעורר רטט פנימי שמשתף את כל הגוף בלימוד. התורה בעצם מרעידה לנו את כל הגוף ובונה אותו מחדש כגוף טהור.
כמובן שלמעשה ישנם מנהגים שונים ונוספים, ויש גם הנוהגים להמשיך את לימודם הרגיל או להתרכז בדברים המעוררים את הלב כדי לשמור על הריכוז, וכמובן שכל זה נכנס תחת הכותרת של לימוד תורה שבעל פה. כאמור אלו ואלו דברי אלקים חיים ובלבד שיכוון את ליבו למקום, וכמובן יכול לכוון לקשר עצמו לעבודה של הצדיקים שוכני עפר ואלו שבדורנו, וכך לאחוז בשולי גלימתם ולעלות איתם…
לא מצאתי מקורות המתארים כיצד היה נראה שבועות במקדש, ונותר לנו רק לדמיין זאת. אנו רגילים להתכנס בבתי הכנסת לאמירת התיקון, אך בע"ה כאשר ייבנה המקדש זהו חג של עליה לרגל! מעניין שבניגוד לסוכות ופסח, זהו רגל של יום אחד. נדמיין את עם ישראל כולו מתכנס בבית המקדש, ועוסק בתורה שבכתב ובתורה שבע"פ כל הלילה כאיש אחד בלב אחד, כמו עם ישראל בהר סיני! איני יודע מה יהיה אך ייתכן שכשם שביום כיפור אנו מוצאים שהכהן הגדול מוציא את ספר התורה וקורא בו, אולי כך יהיה גם בשבועות והוא יקרא את תיאור מעמד הר סיני ועשרת הדיברות, וכולם ירגישו כיצד הם עומדים שוב בהר סיני! נשמתם תיזכר ברגע ההוא שבו היא היתה שם, וההארה זו תתחדש ותאיר בה. עוד שכבה של אבן תתקלף מהלב, בדרך לתיקון השלם של "לב בשר" במקום "לב האבן".
לאחר מכן יונפו מנחת שתי הלחם וכבשי העצרת שיוקרבו כקרבן שלמים, והכהנים יאכלו אותם בשם כל ישראל, כאכילה קדושה בבחינת "וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱלֹהִים וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ". לאחר מכן יתפזרו כולם לאהליהם לקידוש חלבי ומנוחה קצרה, ואז יחזרו למקדש להקריב את קרבן שלמי החגיגה ולשמוח בשמחת החג, בגוף טהור, נפש שמחה ונשמה מאירה.
גם אם לא נזכה השנה להגיע למקדש של מטה חלילה, נזכור שנשמתנו יכולה לעלות לרגל בבית מקדש של מעלה. בלימוד בלילה נדמיין את עצמנו לומדים יחד עם כל נשמות ישראל בבית מקדש של מעלה. בתפילה בבוקר נדמיין את עצמנו עומדים בעזרה של בית המקדש עם כל ישראל ושומעים את קריאת התורה מפי הכהן הגדול יחד עם כל ישראל. בסעודת החג נדמיין את אכילת שתי הלחם ושלמי העצרת ע"י הכהנים, ואכילת שלמי החגיגה ע"י כל אחד מישראל. מתוך כך יתעורר הלב, יתגברו הכיסופים, וממילא יתקרב הרגע בו נזכה לעשות את הדברים גם בבית מקדש של מטה, במהרה בימינו!
בכך אנו מסיימים את סדרת ההכנה לשבועות, ואשמח לשמוע מה לקחת ממנה! לאחר החג נמשיך להתבונן במצוות ביכורי שבעת המינים שכזכור זמנה הוא מחג שבועות ואילך.
*******************************
הפודקאסט "7 דקות מקדש ביום" נכתב ומוקלט ע"י אוריאל הרצוג מתוך כוונה להנגיש את תודעת המקדש לציבור הרחב. המחקר והכתיבה נעשים בהתנדבות אך ישנן הוצאות אחזקה ופיתוח. להשתתפות בסכום של 5-50 ש"ח בחודש, לחצו כאן: https://doronherzog.org.il/donate